4. 8. 2013

Ztracený svět : Jurský park 2 (The Lost World : Jurassic Park 2) - John Williams

Po obrovském úspěchu prvního dílu tlačil Spielberg na Chrichtona, aby napsal další díl Jurského parku. Ten se po počáteční nechuti vrhl do psaní a román s podtitulem Ztracený svět vtrhl na pulty v roce 1995. Příprava filmu se rozběhla o rok později, aby v létě 1997 mohli diváci opět spatřit oživlé tvory z dílny InGenu. Snímek měl ihned rekordní tržby během prvního víkendu, ale kritika snímek vcelku rozcupovala a na stejné vlně se nesla nálada diváků. Film byl úspěšný, jinak to dopadnou ani nemohlo, ale čekalo se mnohem více, nemluvě o padnuvší miliardě. Tu nakonec zdolal až Titanic ve stejném roce. Rozdíl oproti jedničce nebyl ani tak v kvalitě jako spíše v samotném pojetí. Ztracený svět je podstatně temnější, depresivnější a nebýt konce, tak i vážnější. Zatímco jednička se pohybovala někde mezi thrillerem a rodinným dobrodružstvím, tak dvojka je protknutá thrillerovou atmosférou až to praští.

Sam Neil jako Dr. Grant se nevrátil a jeho úlohu převzal Jeff Goldblum, který byl přeci jen v Jurském parku na druhé koleji a až zde dostal prostor pro své ego. Loď opustila i Laura Dern, kterou nahradila pro mé oči příjemnější Julianne Moore. Děj je postaven na nucené výpravě Iana Malcolma (Goldblum) za svou přítelkyní Sarah (Moore) na ostrov Isla Sorna, který slouží jako chovná stanice dinosaurů pro Isla Nublar z jedničky. Na Isla Sornu se vydává skupina lovců v čele s  Peterem Ludlowem, synovcem Johna Hammonda. Cílem je vyvézt zvířata z ostrova do San Diega, kde má být postavený obrovský park. Tím jsou karty rozdány. Hned víme, kdo je kladný a kdo záporný hrdina. Tady Steven hraje na jistotu a už můžeme předem hádat kdo zemře, kdo bude žít apod.

Přiznávám, pro mě je Ztracený svět podstatně lepší než Jurský park a to z mnoha důvodů. Na jedničce jsem vyrůstal a dodnes mě dokáže uchvátit její triková stránka, ale pokud si ji odmyslím, tak dějově je mnohem méně zajímavá. Ztracený svět má podstatně lepší akční stránku a taková scéna v přívěsu nad propastí je i dnes učebnicová. V některých momentech má film až vražedné tempo. Když tyrannosauři napadnou kemp a jeden z nich strčí hlavu do stanu, tak snad půl hodiny sledujeme strhující úprk před nejrůznějším nebezpečím, kterému vévodí honička s raptory na opuštěném stanovišti InGenu.

Stejně jako film i hudba se setkala s množstvím protichůdných názorů, kdy jedni chválili a druzí kritizovali. A s odstupem času musím říct, že se snímek stal dost nedoceněným. Možná tím nejvíce ve Spielbergově a Williamsově kariéře. Soundtrack Johna Williamse je unikátní, odvážný a energický hned v několika ohledech. Jde o jeho čtrnáctý soundtrack pro Spielberga a podařilo se mu vytvořit naprosto nový zvuk nejen pro tuhle dinosauří sérii. Skladatel přišel s úplně novou hudbou a starší motivy jsou zaměstnány jen okrajově. Naprosto nový zvuk je položen především na zaměstnání perkusí a různých bubnů pro dynamické vyprávění. Některé části jsou opravdu zběsilé a někdy dokážou připomenout Silvestriho Predátora, což není dáno vykrádáním melodie, ale díky podobnosti použitých nástrojů. Tím hudba získává etnické ladění, které tento díl vytrhává z celé trilogie a činí ho tak unikátním. Nové postavy, lokality, situace, při poslechu má člověk pocit, že Williams začal psát téměř od nuly.

Nová primární skladba je "The Lost World" představující nám Isla Sornu. Hrdinská a energická skladba je hraná na rohy, pozouny nebo různé struny. Do příběhu nás uvedou bubny, tím dostaneme už na začátek na srozuměnou, že jsme někde jinde. Pocit dobrodružství a nádech nebezpečí je takřka hmatatelný. Skladba obsahuje správnou dávku exotiky. Několik druhů bubnů, jako například taiko bubny, tykve, tympány nebo bonga, vytváří skvělou iluzi zvuků džungle. Za to "The Island Prologue" začíná pomalu naznačující nám nebezpečí. Zde dostali svůj motiv i malí procompsognathi. Jde o charakteristický švitořivý zvuk, co se ukáže na plátně vždy, když se objeví tyhle žravé potvůrky.

Jako celek je pokračování mnohem temnější a je potřeba se na to připravit i u soundtracku. Občas mohou znít některé skladby úmyslně disharmonické jako v případě útoku procompsognathů. Rozdíl oproti jedničce tkví i v tom, že album je dost zaměřené na akci a tím se odsouvá úžas, který jsme dostali předtím. Tady už dinosauři nejsou lesklou atrakcí, ale žravé mašiny. Williamsova hudba zvyšuje ten pocit strachu a nebezpečí někdy až na hranici možností. Tímhle pojetím mi Ztracený svět připomíná Williamsovu pozdější Válku světů.

Soundtrack je bohatší nejen na melodie, ale i na využívání nejrůznějších nástrojů. Je poměrně těžké jasně definovat tohle album. Už nyní mám nutkání pro maximální hodnocení. Každá skladba má snad svůj jedinečný perkusní rytmus. Ztracený svět může být i zlomovým dílem samotného Johna Williamse, přináší totiž jak toho z 90. let, tak naznačuje i jeho posun do nového tisíciletí.

Mrzí mě ale fakt, že zde není třeba verze skladby "Rescuing Sarah" z filmu. Na klasickém vydání CD je track osekaný o tu nejlepší část se smyčci, kdy se vrátí tyranosauři zpět k přívěsu a sežerou Eddiho v autě. Je možné ji slyšet jen v kompletní nahrávce. V čase 2:12 je zde na ukázku. Tohle vyškrtnutí z klasického CD dost dobře nechápu. Takhle nám tu zůstaly "jen" perkuse s heroickým závěrem. Aspoň, že ten nám nechali. Perfektní "Visitor in San Diego" už je pověstnou třešničkou na dortu. Během okamžiku dokáže změnit náladu a rytmus za pomoci bubnů a harfy. Její akční rozjezd po druhé minutě je fantastický. Hraje nám v momentě, kdy Malcolm se Sarah jedou pro mládě Tyrannosaura do budovaného zábavního parku v San Diegu.

Okrajově jsme sice motiv Jurského parku dostali, ale prostor získá až v závěrečné "Finale and Jurassic Park Theme". Skvěle hraje na nostalgii. Těžko si představit lepší tečku na závěr. Pokud nebudete Ztracený svět až příliš srovnávat s Jurským parkem, tak věřím, že budete maximálně spokojeni z toho, co nám Williams složil. Osobně jsem nadšený a je to jeden ze soundtracků, ke kterým se neustále vracím. Temnější a originální pojetí zaručilo určitou kontroverzi v mnoha očích/uších. A stejnou kontroverzi nejspíš vyvolá i mé hodnocení, ale stojím si za ním. OST ke Ztracenému světu mám až příliš dobře naposlouchaný.

1. The Lost World (3:33)
2. The Island Prologue (5:03)
3. Malcolm's Journey (5:44)