28. 8. 2013

Top 5 - Stanley Kubrick

Nedá se pochybovat o tom, že Stanley Kubrick je jedním z největších režisérů 20. století. Jeho zápal a pozornost k detailům, pro dosažení realismu, je obdivuhodný. Ve své bohaté kariéře se nebal jakéhokoli žánrů, pracoval se sci-fi, romantikou, hororem, historií nebo válkou. Americký rodák z New Yorku (26.7. 1928 - 7.3. 1999) byl přítelem a nejoblíbenějším režisérem Stevena Spielberga. Právě po Stanleym převzal Steven námět i o Pinocchiovi z budoucnosti, později je film znám jako A.I. - Umělá inteligence. Kubrick byl znám svým perfekcionismem a úzkou spoluprací s herci. Psal si scénáře takřka pro každý svůj film (dle předloh), stál za produkcí, kamerou nebo střihem. Byl svéhlavý, nenechal si mluvit do výsledného díla, čímž vznikaly i nějaké ty konflikty při natáčení jako u Spartaka, kde si kameraman Russell Metty stěžoval na zasahování do své práce. Paradoxně získal právě za Spartaka Oscara za nejlepší kameru. :)

Kubrickovy první filmy byly tvořeny takřka na koleni. Vše se změnilo historickým trhákem Spartakus s Kirkem Douglasem v hlavní roli. Úspěch mu umožnil odcestovat do jeho oblíbeného domova v Childwickbury Manor v Hertfordshire, severně od Londýna. Zde měl svou tvůrčí volnost, kde mohl psát, editovat, pracovat s detaily a přitom měl na svou stranu nakloněnou finanční podporu studií. Tímhle vším měl kontrolu nad výrobním procesem svých filmů. V roce 1968 přišla do kin 2001 : Vesmírná odysea, kterou Spielberg označil za zlom ve filmovém průmyslu, respektive za "velký třesk", abych byl přesný. Inovativní efekty s realismem se zapsaly do dějin a Tom Hanks měl ihned jasno jaký film je jeho nejoblíbenější. Kubrick na natáčení získal čočky přímo od firmy Zeiss určené NASA. Pro film Osvícení zase jako jeden z prvních využíval technologii Steadicam.

Některé jeho filmy vyvolávaly protichůdné reakce, od nadšení po pohoršení. Dobrým příkladem je Lolita (1962), Mechanický pomeranč (1971) nebo Stezky slávy (1957). I tak dokázal za svou kariéru získat několik nominací na Oscara, Zlatý Globus či britskou cenu BAFTA. A jak je to u jeho filmů zvykem, docenění přichází po letech, což platí i pro jeho osobu. Geniální tvůrce, jehož filmy jsou mistrovským dílem, které nikdy nebudou mít mainstreamové předpoklady. Filmový historik Michel Ciment považuje Kubrickovy filmy za jeden z nejdůležitějších příspěvků do světové kinematografie 20. století. Jak už to u géniu ale bývá, většina z nich je ve své době nedoceněná a později brána jako samozřejmost. Pro ty nejlepší filmy Stanleyho Kubricka jsem tentokrát vybral nejlépe hodnocené snímky na databázi IMDB. Osobní preference každého z vás mohou být odlišné od těch všeobecných. Do diskuze můžete připsat svůj Top.

1. Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu (Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb - 1964)

IMDB : 8,6 (238 135 hlasů)
TOP 250 : 39. místo

Kubrick vyrůstal v době, kdy zuřila Studená válka a podle předlohy Petera George zfilmoval i svůj nejlépe hodnocený film na IMDB. Příběh se točí kolem generálova vyslání bombardérů na tehdejší SSSR. Americkému prezidentovi se podaří zastavit všechny, až na jedno letadlo a do toho Sověti přišli s vynálezem na zničení světa. Podaří se odvrácení třetí světové války? Ač se to nezdá, tak snímek se pohybuje na hraně mezi mrazivou satirickou komedií, válečným a sci-fi. Skvělý výkon podal i Peter "Růžový panter" Sellers v několika rolích, které mu zajistily i nominaci na Oscara. Vedle něho se v nominacích našlo místo i pro Stanleyho za režii a scénář. Při přípravě vznikaly i menší rozpory v uchopení látky mezi Kubrickem a producentem James B. Harrisem. Ten z toho chtěl udělat vážný film, ale Kubrick si prosazoval svůj pohled se satirou, která jako jediná prý může fungovat. Přitom byl pro všechny risk pracovat s tématem třetí světové války. V té době šlo o tabu, společensky těžko stravitelné téma. Snímek ve své době vzbudil velice smíšené reakce.

Tržby v USA : 9,4 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace :---
Tržby za víkend :---
Tržby celosvětově :---
Rozpočet :1,8 milionů dolarů
Oscar : 4 nominace (herec v hlavní roli, režie, film, scénář)
Premiéra :29.1. 1964
Distributor : Columbia
Délka : 93 minut
Žánr :komedie, válečný, drama

2. Osvícení (The Shining - 1980)

IMDB : 8,5 (362 875 hlasů)
TOP 250 : 47. místo

Opět knižní adaptace a tentokrát od Stephena Kinga. Hlavní roli získal Jack Nicholson, kterému tyhle polohy sedí. Představuje zde spisovatele Jacka Torrance, který si s rodinou vyrazí do hor, aby si odpočl a získal inspiraci pro novou knihu. Během pobytu se dozví, že předchozí správce zešílel a zavraždil svou ženu a dvě děti. Jack postupně zjistí, že je tam skutečně něco divného a není tak těžké najít cestu k šílenství. Kubrick byl znám svou úzkou spoluprací s herci a dával jim i velkou možnost pro improvizaci na rozšíření scénáře. Vedle tradičně skvělých herců stojí za pozornost prvního využití kamery Steadicam pro hladký pohyby v záběrech.  Díky svému perfekcionismu požadoval Kubrick snímání některých záběrů hned několikrát (tím myslím i desítky záběrů jedné scény), takže tuhle technologii si mohl jen pochvalovat. A jak už je zvykem, tak se snímek setkal s rozporuplným přijetím, ale v kině na sebe vydělal, takže Warneři mohli být nadále spokojeni. Prodloužilo to u nich víru na ziskovost Kubrickových filmů. Film měl hned několik památných scén ("Tady je Johnny!") a stal se kultovní klasikou.

Tržby v USA : 44 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace :---
Tržby za víkend :622 000
Tržby celosvětově :---
Rozpočet : 19 milionů dolarů
Oscar :---
Premiéra :23.5. 1980
Distributor : Warner Bros.
Délka : 146 minut
Žánr :horor, drama, mysteriózní

3. Stezky slávy (Paths of Glory - 1957)

IMDB : 8,5 (74 951 hlasů)
TOP 250 : 51. místo

Stezky slávy jsou postavené na protiválečném románu Humphreyho Cobba z roku 1935. Ještě než Kubrick přišel se Spartakem, tak se ve Stezkách slávy setkal s Kirkem Douglasem. Děj se odehrává během první světové války, kde ukazuje jak hrdiny tak zbabělce. Šlo o první Kubrickův úspěch a režisér se stal pro své znázornění války oslavován. Bojové scény byly natočeny bez příkras a snímek se dočkal zákazu jak ve Francii, tak v Německu.

Tržby v USA :---
Tržby z USA - inflace :---
Tržby za víkend :---
Tržby celosvětově :---
Rozpočet : 935 000 dolarů
Oscar :---
Premiéra :25.12. 1957
Distributor : United Artists
Délka : 88 minut
Žánr :válečné drama

4. Mechanický pomeranč (A Clockwork Orange - 1971)

IMDB : 8,4 (341 087 hlasů)
TOP 250 : 66. místo

Kubrick hledal projekt, který by se dal natočit rychle a za malé náklady, tak si vzal předlohu Anthonyho Burgesse. Snímek byl výpovědí o nárůstu moci vlády křížící se se zájmy osobní svobody. Vzhledem k zobrazování násilí dospívajících šlo o jeden z nejkontroverznější projektů desetiletí. Kritici tvrdili, že film oslavuje násilí a při některých zločinech, silně podobných těm ve filmu, byl snímek zakázán ve Velké Británii. Kubrick se vyjádřil, že film nikdy nemůže změnit člověka na zločince. Zločin prý páchají ti, co mají dlouhou historii anti-sociálního chování. Osobně s ním v tomhle nesouhlasím. Film má obrovský vliv na psychiku lidí, stejně jako videohry nebo hudba. Především to platí o mladších lidech. V tomhle směru Kubrickovi nevěřím, když vím, že se zajímal o krajní stavy lidské psychiky.

Tržby v USA : 27 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace :---
Tržby za víkend :---
Tržby celosvětově :---
Rozpočet : 2,2 milionů dolarů
Oscar : 4 nominace (film, režie, střih, scénář)
Premiéra : 2.2. 1971
Distributor : Warner Bros
Délka : 137 minut
Žánr : krimi, drama

5. Olověná vesta (Full Metal Jacket - 1987)

IMDB : 8,4 (291 687 hlasů)
 TOP 250 : 81. místo

S přibývajícím věkem natáčel Kubrick filmy s větším a větším rozestupem. Olověná vesta, odehrávajíc se během války ve Vietnamu, přišla sedm let po Osvícení a svůj další a poslední film natočil v roce 1999. Šlo o thriller s Nicol Kidman a Tomem Cruisem Spalující touha (Eyes Wide Shut). Olověná vesta je mistrovským zobrazením válečného konfliktu rozděleného na dvě části, kdy první se odehrává ve výcvikovém táboře a druhá už ve válečné vřavě ve Vietnamu. Jde o adaptaci válečného románu Short-Timers od Gustava Hasford. V první polovině snímku se právě ukazuje Kubrickova práce s psychologií a postupné odlidšťování postav směrem ke strojům na zabíjení.Olověná vesta má hodně společného se Stezkami slávy - v obou filmech Kubrick využívá přirozené světlo, důraz na chaos, smysl pro detail a průzkum panoramatických míst. Je otázkou, jak by se Stanley stavěl k technologii 48 fps.

Tržby v USA : 46 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace :---
Tržby za víkend :limitované promítání 2 miliony dolarů, plné 6 milionů