26. 8. 2013

Rocky - Bill Conti

Rocky je bez přehánění symbolem mého dětství. Ikonická a s Rambem nejslavnější role Sylvestera Stalloneho ve mně vždy dokáže probudit takové nadšení pro nějakou věc a stejnou zásluhu na tom má i na Oscara nominována hudba Billa Contiho. Sylvester nikdy nebyl dobrý herec a ve svých začátcích působil v porno průmyslu. Napsat scénář k Rockymu mu zabralo asi tři dny, ale dokázal ho dokonale uzpůsobit svému stylu, takže vlastně ani nehrál. Byl tím kým je a za to i on obdržel nominaci na cenu Akademie. Tenhle jeho triumf, kdy se z porna dostal mezi elitu, ještě dnes bere dech. Když se podíváte na náklady a tržby na film, tak musíte být fascinováni tímhle mimořádným úspěchem. Hlavní motiv se stal tak slavným, že vlastně slouží jako hymna pro město Filadelfii, kde se příběh ztroskotance v boxerském ringu odehrává. Tak, jak se motiv Johna Williamse z Čelistí hraje, když chcete někoho vystrašit, tak Rockyho téma slouží pro povzbuzení. I když jste nikdy Rockyho neviděli, tak jste určitě slyšeli "Gonna Fly Now".

Stejně jako Stallone ani Bill Conti nebyl nijak známý a oba měli italské kořeny. Conti napsal hudbu pro hrstku neznámých filmů než se dostal k Rockymu díky němuž mu na stole přistála nominace na Oscara, Zlatý Globus nebo Grammy. I když žádnou z těch cen nevyhrál, tak soundtrack se stal platinovým a titulní "Gonna Fly Now" se umístila na prvním místě žebříčků. Strhující fanfáry v podání dechových nástrojů, určité rockové prvky a vokály musí snad každého strhnout k fandění. Tohle hlavní téma je všudypřítomné, přičemž v dalších dílech už začne mít pouze okrajovou roli. Má mnoho tváří, od velkolepé v první skladbě až po klavírní představení. Dalším motivem je ten milostný určený Rockymu a Adrianě ve "First Date" s dominantním klavírem. S "Gonna Fly Now" ale může asi soupeřit jen vynikající "Going the Distance" začínající úderem na gong. Ve svém rychlejším podání hraje ve skladbě "The Final Bell". Nádherná je čistě smyčcová "Rocky's Reward" se silně melancholickým nádechem.

Asi jediným záporem je délka alba. Některé motivy mohl Conti lépe rozpracovat nebo přidat další. Půl hodiny opravdu není moc. Přesto mám hudbu opravdu rád, stejně tak film. Má to takové své kouzlo, které nenarušují ani jazzové skladby jako "Reflections" s klasickým zvukem 70. let. Stejně jako příběh smolaře z ulice, který se díky vlastní píli a šanci, dokázal vypracovat na vrchol, dokáže hudba povzbudit a někdy i strhnout. Kdo si někdy nepustí do sluchátek při běhání nebo cvičení soundtrack z Rockyho, že? Další klasika filmové hudby, které utíká maximum díky kratičké délce. Ale pozor, varování, album je silně návykové. Takže dnes sto sklapovaček a už vím, co mi bude hrát. A už to víte i vy. :)

Tržby v USA : 117 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 449 milionů dolarů
Tržby za víkend :---