20. 8. 2013

L.A.I.R - John Debney

Bez nadsázky se dá říci, že John Debney stvořil ve video herním světě menší zázrak soundtrackem k L.A.I.R. Hra byla fajn, bohužel doplácela na nevyladěné ovládání díky spěchu Sony s vydáním v počátcích Playstationu 3. Velkolepá fantasy s draky si samozřejmě zaslouží i patřičně velkolepý soundtrack. Napadá mě celkem dost jmen, která by se toho úkolu mohla zhostit, ale nejméně by mě napadl právě Debney. Pryč jsou časy jednoduchých elektronických motivů ala Mário. Hry se blíží filmové branži a i takové rozpočty tomu napovídají. Zapomeňte na tvorbu her na koleni v garáži jako dříve. Dnes není problém ukázat na hru s rozpočtem 50 milionů dolarů či výš (GTA4 přes 100 milionů), kde na ni pracují stovky lidí. A podle toho vypadá i hudba k L.A.I.R.

Debney vytvořil jeden z nejlepších soundtracků, který se může rovnat tomu nejlepšímu ve světě filmu. L.A.I.R je jeden z mých nejoblíbenějších OST díky skvělé instrumentaci a neuvěřitelné bombastičnosti. Těžko najdete u videohry velkolepější hudbu. I po tolika letech stále nedokážu pochopit, jak může být takováhle hudba určena pro hru. Slibuji, že už hlavní motiv v "Lair Main Titles" vás usadí. Majestátní žesťové nástroje, mohutný zvuk tympán s úchvatným sborem. Tahle velkolepost se najednou přelije do nádherně dojemné verze ústředního motivu, aby opět nabral na síle. V tomhle duchu se nese celé album, takže nemusíte mít strach, že jde o klasický případ "jeden hlavní chytlavý motiv a zbytek vata". Tohle není případ L.A.I.R.

Nástrojová a vokálová bohatost je snad nevyčerpatelná. Díky změnám prostředí ve hře se mění i zvuk a nálada na albu, přesto vše drží pohromadě a nepůsobí rušivě. Elektronika je tabu, takže o sílu majestátního orchestru nebudete ochuzeni. Díky tomu se hudbě daří rozehrávat ty nejsilnější emoce jako například ve "Funeral Pyre" s krásnými smyčci, hluboké violoncello zde vede. "Darkness Theme" zase obstarává etnickou část zmíněnou ve druhé větě tohoto odstavce, což má na svědomí především cizokrajně znějící hlas vokalistky. Ani tady totiž nechybí hlas Lisbeth Scott nebo Tanyi Tsarouska, která s Debneym pracovala už na Umučení Krista.

Vedle toho, v nádherném kontrastu, zní akčně strhující "Blood River" s neustále se měnícím zastoupením nástrojů. Tohle je velká síla soundtracku. Neustále dokáže udržovat pozornost změnou tempa, melodie nebo už zmiňovaných nástrojů. Začátek "Diviner's Theme" mi silně připomíná motiv Darth Vadera z Hvězdných válek. Nejde ale o vykrádání, motiv žije vlastním životem (stejně jako celý soundtrack) a je postupně rozpracován jiným směrem díky nájezdu jiných linek. A taková "Firestorm" si v klidu vytírá podlahu s většinou filmové hudby.

Album k L.A.I.R. by měl mít každý fanoušek soundtracků. Jedná se o povinnost. Dech beroucí velkolepost v každé skladbě s tuctem melodií propletených do sebe. Bezchybná instrumentace a práce s orchestrem. John Debney napsal nejlepší hudbu k videohře, která se může postavit vedle Barbara Conana, Pána prstenů nebo Hvězdných válek. Nemá smysl rozebírat kvality hry, stejně ji nejspíš většina z vás nehrála, ale OST musím doporučit. Emotivní "Epilogue" jen podtrhuje mé dojmy. Fantasy hudba jako cumel. Jsem zvědav, zda se Debney vyšvihne ještě k takovému výkonu. To samé platí i o Kaskovi, který spolupracoval na celém albu a přispěl tak i svou částí na tomhle obdivuhodném díle.

1. Main Title (2.13)
2. Main Menu * (2.23)
3. Diviner Battle (4.15)