10. 8. 2013

Hvězdné války : Nová naděje (Star Wars : A New Hope) - John Williams

Kdo nezná Hvězdné války George Lucase, tak musel nějakých čtyřicet let pobývat na jiné planetě a i tak bych měl pochybnosti. Film, kde je kultem snad vše, od záběrů, postav, zvuků či vět. Právě v roce 1977 začal tento popkulturní fenomén, který bortil žebříčky tržeb a dostal se před Spielbergovy Čelisti. Space opera, jak se někdy Hvězdným válkám říká, změnila hodně a to ani Lucas si nebyl jist úspěchem. Traduje se historka o tom, jak byl na dovolené právě se Spielbergem a ten ho ujišťoval o tom, že Star Wars budou trhákem. Všichni už víme, jak tohle celé dopadlo a kdo měl pravdu. Miliony fanoušků v kostýmech Darth Vadera jsou toho důkazem. A přitom je příběh tak krásně naivní až je pohádkově kouzelný, někde na hranici mezi sci-fi a fantasy. Lucas nezastírá, že hodně čerpal hlavně z Tolkienova Pána prstenů, jen to zasadil do alternativní budoucnosti točící se kolem rodiny Skywalkerových, rytířů Jedi (takoví čarodějové), vesmírných bitev, pašeráků apod. Teprve až s dalšími díly osudy Lukea Skywalkera nabraly na patřičné osudovosti, ale to už předbíhám.

Stejně jako film je slavná i hudba Johna Williamse, kterého Lucasovi doporučil právě Steven Spielberg. Tohle období patřilo u Williamse nejspíš k nejproduktivnějším a složil hned několik legendárních soundtracků. Stejně tím nejslavnějším a s největším vlivem na filmovou historii byly a jsou původní Hvězdné války. Ústřední motiv v "Main Title/Rebel Blockade Runner" ve svém nezaměnitelném heroickém podání dodnes vytváří mrazení nejen u fanoušků. Jedná se o úžasnou ukázku Williamsovi práce při psaní hudby přímo k filmu a přitom vytvořit samostatný popkulturní fenomén. Jde o nejslavnější tématickou skladbu všech dob, při které si ihned vybavíme vesmírné dobrodružství s nekonečnými možnostmi. Při zklidnění fanfár si můžeme na chvíli všimnout změny melodie, kdy toto téma patří princezně Leie. Patřičný prostor ale dostane až ve své vlastní decentně krásné skladbě "Princess Leia's Theme".

Některé sekundární motivy nejsou překvapivě zmíněny v pokračování, což platí pro téma takové Hvězdy smrti v "Imperial Attack" a "The Death Star/The Stormtroopers" představující říši zla. V pokračování ji nahradila "Imperial March".Album obsahuje hromadu různých motivu popisující rasy nebo místa, ať už jde o Wookie nebo Tatooine. Williams si tady tu hromadu ocenění, včetně Oscara, opravdu zasloužil. Z celého alba je cítit silné odkazování na klasickou hudbu od takového Wágnera nebo Holsta.

Začátek vesmírné ságy nemohl dopadnou lépe. Dodnes je soundtrack dáván za příklad toho, jak má hudba k filmu vypadat a znít. Williams už se přes tento triumf asi nedostane, ale to nemá ani zapotřebí. Do historických knih se už zapsal jako legenda filmové hudby. Bohatá instrumentace, hromada melodií, velkolepost (bez využití sboru), to jsou Hvězdné války. Ještě, že George Lucas toho Spielberga poslechl. Uvidíme, jak dopadne Williamsův návrat k novým Star Wars naplánovaným někdy na rok 2016-2017. Za sebe mohu říci, že se nemohu dočkat na další nálož hudby s propracovanými motivy z celé série. Pro recenzi jsem si vybral luxusní verzi na dvouch CD z roku 1997 od RCA Special Edition.

CD1: (57:32)
1. 20th Century Fox Fanfare (Alfred Newman, 1954) (0:23)
2. Main Title/Rebel Blockade Runner (2:14)