29. 8. 2013

Dead Man Down (Pomsta mrtvého muže) - Filmová recenze

Režisérská kariéra Nielse Ardena Opleva, dvaapadesatiletého Dána, započala už před dvaceti lety, jeho však zatím nejlepší filmový kousek, který se v roce 2009 proslavil po celém světě, bylo drama Muži, kteří nenávidí ženy. Ten byl natočen na motivy světově proslulé knižní trilogie Milénium od švédského, dnes už zesnulého, spisovatele Stiga Larssona. Sláva tomuto zpracování se dostavila oprávněně. Opleva se popral s mohutnými zápletkami a přinesl fanouškům pěti sty stránkovou knížku na stříbrné plátno, kde vykvetlo skvělé a patřičně temné detektivní zpracování, popisující osudy novináře Mikaela a hackerky Lisbeth. Téměř po čtyřech letech se režisér vrací s novým americkým a o něco temnějším krimi snímkem Dead Man Down, jenž byl do češtiny přeložen jako Pomsta mrtvého muže.U předešlého filmu byl omezen knihou, v této novince se mohl s chutí vyřádit. Zjistěme tedy, jak mu to šlo.

Filmů o gangech ve Spojených státech jsou mraky, tady máme ojedinělý případ amerického snímku, jenž je zpracován severským režisérem. Ne nadarmo se říká, že skandinávské krimi a detektivky, jsou ty nejlepší a to jak knižní, tak i filmové. Dostáváme se k hlavnímu hrdinovi Victorovi, který je členem na pohled nelítostného gangu. Za velení Alphonse Hoyta si všichni užívají luxusu života za hranou. Nebylo by to ono, kdyby nepřišel nějaký zvrat. A ten nastane v celku rychle. Jednoho člena naleznou zabitého v mrazáku. Tím začal hon na neznámého zabijáka, který už pár měsíců ohrožuje bosse i celý gang. Podezření padne na tmavého Jamajčana, tento vražedný útok se povede, ale nic nevyřeší, vzkazy chodí stále. A co s tím má společného Victor? Svou vypracovanou postavou a drsným obličejem vypadá jako obyčejný gangster, avšak drží v sobě jedno tajemství, na pohled vcelku neškodné, ale pro gang smrtelně nebezpečné. Do toho se zaplétá krásná Beatrice, Victorova sousedka, kterou před rokem srazilo auto a kvůli pomstě, se seznámí s Victorem. Jde ji ovšem o jedno, vyhrožováním ho donutit aby zabil muže, který způsobil autonehodu. Ti dva se postupně sblíží a také si vzájemně vypomáhají. Čekat nějaký překvapivý zvrat ve filmu nemůžeme, příběh se odvíjí postupně až skoro slimáčím tempem, ale nijak to vizáž filmu neničí, spíš naopak, podpoří se tím zajímavost děje. Kdo viděl Drive, tak chápe.

Soudně podle obsazení si Oplev sedl se švédskou herečkou Noomi Rapace (Prometheus), ta se role Beatrice zhostila s vervou a předvedla perfektně emoční a silný výkon. Tato herečka celkově působí spíše zapškle, smích asi není její silnou stránkou, což taky mohlo mít za následek ztvárnění její nejznámější role Lisbeth. Doopravdy se za maskou drsňačky skrývá milé a usměvavé děvče, která svou krásou a talentem každého okouzlí. Skvěle sekundovala po boku Colina Farrella, který je pro tyhle gangsterské role jako stvořený. V podstatě nemusel nic dělat a role Victora by mu uvěřil každý, tedy já určitě. Nejvíce kritiky musela snášet role Alphonse alias Terence Howarda, jeho obličej se prý na zloducha takového rázu vůbec nehodí. Já osobně bych taky vybrala jiného herce, ale tenhle mi nepřijde špatný, alespoň ne tak, aby to filmu kazil.

Ne každému tenhle snímek může vyhovovat. Pokud jde o děj, není na něm nic extra, spíše jde o to jak se tvůrci ujmou zpracování, což nebylo vůbec špatné. Skvělá první hodina, druhá kapku skomírala, ale konečná akce to zase pozvedla nahoru. Jiným možná bude chybět víc zpomalovaček nebo strhující akce, v tomhle filmu je však nejdůležitější atmosféra a smysl, kterou je "překvapivě" pomsta. Dvojí pomsta, u níž nechybí mrtvoly a železitý smrad rudé krve rozlévající se po kobercích. Jestli je to krev těch, kteří si to zaslouží, tak to už si musíte zjistit sami. Věřím, že do děje spadnete stejně hluboko jako já a pak se ztěžka budete muset vyhrabávat zpět do reality. Oplev je v tomto žánru opravdu hvězda a určitě mám v úmyslu si od něj něco dalšího pustit a nebo si počkat na další skvělý krimi snímek. Škoda dalšího nedoceněného filmu, co prolétl  západními kiny. Jedno velké mínus ovšem film má, nikdy jsme se nedočkali premiéry v kině, snímek je nám totiž dodán rovnou na DVD.

Tržby v USA : 11 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace :---
Tržby za víkend : 5 milionů dolarů