2. 7. 2013

Mass Effect 3 - Clint Mansell, Sam Hulick, Sascha Dikiciyan, Cris Velasco a Christopher Lennertz

Soundtrack k závěrečnému dílu epické videoherní RPG trilogie Mass Effect 3 pro konzole a PC dorazil konečně i ke mně. Neměl jsem možnost tuto sci-fi hrát, nelákalo mě totiž její pojetí, ale o určitých kvalitách nepochybuji. Třeba se k tomu časem dostanu. Přeci jen by nebylo špatný zfilmovat tuhle sci-fi, kde se cestuje napříč galaxií a brání se proti starobylé rase Smrťáků (Reaperů). Asi nejsem sám, kdo by chtěl osudy komandéra Sheparda vidět na plátně. Momentálně mi ale musí stačit hudební doprovod.

Hodně se namluvilo o tom, že hudbu si vezme na starost známý a mezi fanoušky oblíbený skladatel, Clint Mansell, který má na triku Requiem for a Dream nebo Fontánu. Právě přepracovaná skladba "Lux Aeterna" z filmu Requiem for a Dream se díky traileru na Pána prstenů : Dvě věže stala kultovním hitem. U Mass Effectu se tedy čekalo s čím hypovaný skladatel přijde, ale nakonec se ukázalo, že EA s fanoušky opět vyběhla. Mansell má na triku jen dvě kratší skladby, "Leaving Earth" a "An End, Once and for All". Na druhé jmenované přitom dělal se Samem Hulickem.

"Leaving Earth" je klasický Mansell. Začátek minimalistický, jen v doprovodu piána, postupně, za pomoci žesťových nástrojů, začne gradovat a přidávat na dramatičnosti. Silně emocionální skladba, která ve dvou minutách dokáže shrnout celou náladu příběhu. V podobném duchu je i druhá zmiňovaná, "An End, Once and for All". Tentokrát bez dechových nástrojů.

Mansell tedy spíše fungoval jako reklamní tahák. Ale kdo má tedy největší podíl na soundtracku? Jsou to tito : Sam Hulick, Sascha Dikiciyan, Cris Velasco a Christopher Lennertz. Už z poslechu je hodně slyšet silné zaměření na synťáky, ale musím uznat, že velice vydařené. I přes onu změnu zvuku si album zachovává soudržnost. Tohle velkolepé promíchávání synťáku a orchestru dokáže být v šikovných rukách povedené. Sice se elektronice vesměs vyhýbám, tak tohle je jedna z výjimek.

Každá skladba má své místo, nepůsobí tuctově, spíše naopak. Většina dokáže být strhující s potřebnou dynamikou, ať už jde o "A Cerberus Agent", "The Cerberus Plot" nebo skvělá "Reaper Chase". Ani emoce nejsou soundtracku cizí. V průběhu se jich dočkáme, ale prostor dostanou především v působivém vokálním podání od Lisbeth Scott ve skladbě "Stand Strong, Stand Together".

Těžko nahrávce něco vyčítat. Je bohatá na melodie, má potřebnou dynamiku i emoce. Ve videoherním průmyslu patří k tomu nejlepšímu. Snad jediným velkým zklamáním je Mansellova (ne)přítomnost. Ale od EA by tohle člověk už čekat mohl. Další zajímavostí je, že album vydali digitálně pro majitele sběratelské edice (plus poslední dvě skladby), až později došlo i na běžného člověka. Hlavně, že je venku. Vynikající soundtrack do sbírky k častému poslechu.

1.  The Fate of the Galaxy (Sam Hulick)
2.  Leaving Earth (Clint Mansell)
3.  Mars (Sam Hulick)