3. 6. 2013

Titanic - James Horner

Asi je úplně zbytečný představovat snímek o “nepotopitelné” lodi. Film, u kterého se i režisér James Cameron vzdal části svého honoráře, aby ho dokončil. Přes všechny útrapy se ale Titanic stal nejvýdělečnějším filmem historie a po dvanáct let vládl kasovním žebříčkům než ho vystřídal Avatar (samozřejmě bez započtení inflace). 1,8 miliardy na tržbách, 200 milionový rozpočet, 11 Oscarů a největší láska ve vesmíru potvrdili vyjímečnost Jamese Camerona jako filmového tvůrce, který si potrpí na detaily a z minima dostane maximum.

Hned při prvních tónech z Never An Absolution se mi do hlavy vkrádá vzpomínka na Statečné srdce. Horner je znám tím, že svá předešlá díla vykrádá, ale Titanic v tomhle dopadl ještě dobře. Takřka celé album, až na vyjímky jaké jsou třeba Hard To Starboard nebo Unable To Stay, Unwilling To Leave (střed alba má akčnější polohu), se nese v romantickém a velkolepém duchu. Hudba je v některých pasážích až srdcervoucí, dojemná a skvěle podmalovává dění na plátně. Neumím si představit lepší doprovod a taková skladba Rose při scéně na přídi s Jackem a Rose, se Vám zadře pod kůži.

Hlavní motiv je nádherný a setkáváme se s ním průběžně po celém albu, ať už je instrumentální a nebo zpívaný ženským vokálem norské zpěvačky Sissel Kyrkjebø . Horner složil i oscarovou píseň pro Celion Dion, My Heart Will Go On, takže se ústřední motiv prolíná i jí. Občas se na albu dočkáme jemné elektroniky, ale ta paradoxně neruší mezi tak citlivou instrumentací. Stačí si vzít soundtrack k Tomb Raiderovi a porovnat ho s Titanicem. Rozdíl v použití elektroniky je markantní.

Hudba k Titanicu je dodnes nejprodávanějším soundtrackem historie s 30 miliony prodaných CD. Jde o neuvěřitelné číslo a jen to potvrzuje dobové šílenství kolem filmu samotného. I přesto je ale album vynikající a řadí se k tomu nejlepšímu co kdy Horner vyprodukoval. Oscar i Zlatý Globus za nejlepší hudbu v roce 1998 jsou zasloužené i přesto, že má Horner problémy s originalitou a opakvonáním se. Fanoušci ať si přidají bod, a ti, kterým film leze na nervy, si mohou ubrat. ;)
  1. Never An Absolution
  2. Distant Memories
  3. Southampton