23. 6. 2013

Atlas mraků - Tom Tykwer, Reinholh Hail, Johnny Klimek

Atlas mraků, film natočen podle knižní předlohy Davida Mitchella, byl od začátku považován za takřka nezfilmovatelnou knihu díky své struktůře vyprávění. Knihu si vybrala trojice filmářů Tom Tykwer a Lary a Andy Wachowští. Jeden byl znám filmem Lola běží o život a bratři trilogií Matrix. Od té doby všichni tři tvůrci paběrkovali mezi průměrem a otázkou bylo, zda na tom dokázal Atlas mraků něco změnit. V očích mnoha fanoušků určitě, v očích kritiky příliš ne a nadále je ignorovala díky čemuž se vytvořil další finanční propadák. Byla by ale škoda snímek kvůli tomu zavrhovat.

Tom Tykwer je znám i tím, že ke svým filmům vytváří i hudební doprovod a zde tomu není jinak. Doplnili ho Reinholh Hail a Johnny Klimek, kteří s Tykwerem spolupracovali i na Parfému : Příběh vraha nebo Princezna a bojovník. Soundtrack nahrál Lipský symfonický orchestr.

Kritika hudební doprovod k Atlasu mraků oceňovala, ne náhodou získal například nominaci na Zlatý Globus. Trojice skladatelů bezchybně spojila hudbu z různých období, kde tomu napomáhá chytlavá ústřední melodie propojující vše v jeden celek. Hudba je nebývale rytmická a návyková,  míchající orchestr, pulsující elektroniku a jemný sbor. V mých očích významně vystupuje taková "Cloud Atlas Finale" nebo "Cloud Atlas End Title". Obě splňují výše jmenované a zbytek stopáže jen dojmy umocňuje.

Soundtrack zraje jako víno. Chce mu to dát jen čas a šanci. Loňský rok asi nic originálnějšího na tomto poli nevzniklo. Jiným tvůrcům by takové zaměření na jeden, především ze začátku, klavírní motiv často zlomil vaz, ale tady ne. Tykwer a spol z toho udělali přednost. Byla by chyba, aby fanoušci něco takového minuli. Hravost, nápaditost, nadšení a propracovanost je cítit z každého tónu. Už se těším s čím pánové přijdou příště.

1 Prelude: The Atlas March
2 Cloud Atlas Opening Title
3 Travel to Edinburgh