8. 2. 2015

Jupiter Ascending (Jupiter vychází) - filmová recenze

Jupiter je obyčejná americká holka žijící a pracující se svou mamkou a tetou. Její náplň dne je brzké vstávání a dobře umytý záchod a ani malým kouskem své mysli by ji nenapadlo, že jsou ve vesmíru stvoření, pro které je velmi žádoucí. Poté, co ji chtěli unést, je zachráněna Cainem, křížencem člověka a vlkodlaka. Jupiter tak zjišťuje pravdu o rodině Ambrasaxových. Jsou to tři mocní sourozenci vlastnící vesmír, ale jen jeden má Zemi a ti další o ní usilují. Jupiter ztvárňuje jejich mrtvou a reinkarnovanou matku, které Země patří, proto není v celém vesmíru v bezpečí. Proplétá se mezi vesmírnými světy a je jediná, která může zachránit osud celé Země.

Bratři, uh omyl, bratr a sestra Wachowski přišli s novým projektem a zvedli tak v lidech další velké filmové očekávání. S Matrixem zazářili, tak proč by tomu nemohlo být i teď s novinkou Jupiter Ascending (Jupiter vychází), která je vrací zpět k velkolepé sci-fi?

Ale bohužel nepomohl tomu Sean Bean, ani počítačové efekty a dokonce nezafungovalo zvučné jméno režisérů. Dostali jsme film, který si vzal od každého něco a za účelem originality to smotal dohromady, přičemž vznikla nechápavá dějová linie, u které na konci filmu každému dojde, že byla do budoucna naprosto zbytečná stejně jako film samotný. Začněme herci. Šlo vidět, že Mila Kunis se opravdu snažila, jenže ji to k ničemu nebylo. Ono opakovaně se nechávat zachraňovat od polovlka, který si ji půl filmu přehazuje pěkně vysoko nad zemí, není asi nejpříjemnější. Samotný Channing Tantum působil spíš otravným dojmem a moc toho nepředvedl. Dalo by se říct, že to bylo hlavně kvůli roli mutanta, který působil se svými schopnostmi „přeplácaně“. Namísto toho Eddie Redmyne, představitel jednoho z bratrů a v traileru pokládán za hlavního zloducha, což není až tak úplná pravda, byl skvělý, jen ve svém projevu dost omezený. Škoda.

Záběry vesmírem byly nádherné, samotné kolonie měly co do sebe. Kdežto stvoření, jenž je obývala, překypovala nezměrnou řádkou podivných masek, které byly sice kvalitně provedeny, kdežto se až nezdravě podobaly těm v Pátém elementu, Star Wars či tragickému Hunger Games. Naprostý fail byl hlavně u počítačového drako-ještěra, který se tam radši neměl objevit, jak byl hnusně provedený.

Fenoménem dnešních filmů, je záchrana lidstva před vyhubením, válkou nebo nějakou katastrofou. Nevím, jestli se na tom filmový průmysl shodl nebo nám tím chce něco říct, ale už by si měli uvědomit, jak otravné to opakování je. Někdy mi přijde, že se Hollywood drží heslem „Jak nejefektivněji zničit lidskou populaci“. Jinak si neumím představit, proč je o tom děj každého druhého filmu. Jupiter vychází není výjimkou, pro změnu to máme naservírované ve sci-fi kabátku s pohádkovým nádechem, což zřejmě mělo působit originálně, ale nestalo se tak.

Wachowski se už od Matrixu drží stále stejné myšlenky – lidé jako zdroj. Možná právě proto působí Jupiter vychází nudně, přeplácaně a bez smyslu. Pro většinu se film stal zklamáním a tím i zůstane. Už jen doufám v tom, že někdo natočí zajímavé sci-fi, které bude alespoň trochu fungovat.

+ počítačový vesmír
- neoriginální a nefungující děj, herecké výkony

2/10