9. 3. 2014

Nejlepší soundtracky všech dob

Tímhle žebříčkem se pouštím na poměrně tenký led, záměrem přesto je vydat článek nejen o těch nejlepších soundtracích historie, ale zároveň započítat jejich vliv na filmovou hudbu jako takovou. Žebříček není zcela subjektivní záležitostí, jak by se mohlo zdát. Filmová hudba se během jednoho století silně změnila a těžko říci, zda k lepšímu. Hojnost zjednodušujících prvků je až zarážející pro dnešní hudební doprovod a není náhodou, že to silně začalo hlavně při vzniku firmy Media Ventures (Remote Control). Z dnešního pohledu je zlatá éra filmové hudby příliš komplikovaná pro běžného konzumenta, což dříve neplatilo. V současnosti už nežije příliš mnoho skladatelů vyznávající starou školu tvorby a otázkou je, co bude, až nás opustí takoví velikáni jako John Williams nebo Howard Shore. V tomhle směru jsou většinou diskvalifikovány novější soundtracky, kdy až čas ukáže jejich vliv. Soustředit se tedy budu jen na prvních pět míst, proto je jasné, že se nemůže dostat na další zásadní díla jako je Psycho (Bernard Herrman), Lawrence z Arábie (Maurice Jarre), Kmotr (Nino Rota), Sedm statečných (Elmer Bernstein), King Kong (Max Steiner), Planeta opic (Jerry Goldsmith) nebo na Ben Hura (Miklós Rózsa). Své místo by si určitě zasloužil i legendární Ennio Morricone se svou „dolarovou“ trilogií. Z novějších děl bych se nebál časem zařadit například Gladiátora Hanse Zimmera, Titanic Jamese Hornera nebo Debneyho Ostrov hrdlořezů, který je zároveň i jedním z nejméně doceněných. Tak jdeme tedy na úzkou pětku těch nejlepších a nejzásadnějších děl mezi instrumentálními soundtracky. 

1. Hvězdné války - (1977 John Williams)

O prvním místě nemohlo být pochyb. Stejně jako film je slavná i hudba Johna Williamse, kterého Lucasovi doporučil právě Steven Spielberg. Tohle období patřilo u Williamse nejspíš k nejproduktivnějším a složil hned několik legendárních soundtracků. Stejně tím nejslavnějším a s největším vlivem na filmovou historii byly a jsou původní Hvězdné války. Ústřední motiv v "Main Title/Rebel Blockade Runner" ve svém nezaměnitelném heroickém podání dodnes vytváří mrazení nejen u fanoušků. Jedná se o úžasnou ukázku skladatelovi práce při psaní hudby přímo k filmu a přitom vytvoření samostatného popkulturního fenoménu. Jde o nejslavnější tématickou skladbu všech dob, při které si ihned vybavíme vesmírné dobrodružství s nekonečnými možnostmi. Začátek vesmírné ságy nemohl dopadnou lépe. Dodnes je soundtrack dáván za příklad toho, jak má hudba k filmu vypadat a znít. Williams už se přes tento triumf asi nedostane, ale to nemá ani zapotřebí. Do historických knih se už zapsal jako legenda filmové hudby.

Disc 1:
1. 20th Century Fox Fanfare 0:23
2. Main Title / Rebel Blockade Runner 2:14
3. Imperial Attack 6:43
4. The Dune Sea of Tatooine / Jawa Sandcrawler 5:01
5. The Moisture Farm 2:25
6. The Hologram / Binary Sunset 4:10
7. Landspeeder Search / Attack Of The Sand People 3:20
8. Tales Of A Jedi Knight / Learn About The Force 4:29
9. Burning Homestead 2:50
10. Mos Eisley Spaceport 2:16
11. Cantina Band 2:47
12. Cantina Band #2 3:56
13. Binary Sunset (Alternate) [Contains Secret Track:Takes 16-20 Of Main Title] 2:19
Disc Time: 42:53

Disc 2:
1. Princess Leia's Theme 4:27
2. The Millennium Falcon / Imperial Cruiser Pursuit 3:51
3. Destruction Of Alderaan 1:32
4. The Death Star / The Stormtroopers 3:35
5. Wookie Prisoner / Detention Block Ambush 4:01
6. Shootout In The Cell Bay / Dianoga 3:48
7. The Trash Compactor 3:07
8. The Tractor Beam / Chasm Crossfire 5:18
9. Ben Kenobi's Death / Tie Fighter Attack 3:51
10. The Battle Of Yavin (Launch From The Fourth Moon / X-Wings Draw Fire / Use The Force) 9:07
11. The Throne Room / End Title 5:38
Disc Time: 48:15
Total Album Time: 91:08


Vydavatel: RCA Victor (Special Edition)
Datum vydání:1977 (1997 Special Edition)
Složil: John Williams
Orchestr řídil: John Williams
Nahrál: The London Symphony Orchestra
Formát: CD

2. Pán prstenů - (2001 Howard Shore)

Předtím ani potom nebyla ve filmovém světě tak famózní fantasy jako právě Pán prstenů. Peter Jackson dokázal nemožné; uspokojit fanoušky předlohy a zároveň oslovit veřejnost netknutou Tolkienovým dílem. Kultovní román, rozdělený na tři části, si ve světě získal srdce milionů fanoušků a vyhrál nejednu anketu o knihu století. Byl považován za nezfilmovatelný a dá se říct, že to pořád platí, ale Peter Jackson na to šel lišácky a poupravil si to tak, aby každý aspekt byl vyvážený. Filmová trilogie získala bezpočet cen po celém světě, včetně 17 Oscarů. Dodnes je většinou považovaná za nejlepší trilogii co kdy byla natočená a velkou měrou se o to zasadil i skladatel Howard Shore, jenž za svou spolupráci získal tři Oscary (dva za hudbu a jeden za nejlepší píseň pro třetí díl) a musím podotknout, že zaslouženě. Podařilo se mu vytvořit dílo, které nemá obdoby a těžko hledá konkurenci. Korunu všemu nasadily kompletní nahrávky, které posouvají výsledek do těžko dosažitelné výšky. Nejspíš jsem nikdy neslyšel tak propracované dílo z hlediska práce s motivy a jejich rozvádění, což platí i pro trilogii Hobit, jenž to celé dál rozšiřuje. Zde uvádím jen Společenstvo Prstenu vzhledem k tomu, že to šlo o začátek, ale každý díl je vyvážený a sobě rovný.


Disc 1:
1. Prologue: One Ring to Rule Them All 7:16
2. The Shire 2:29
3. Bag End 4:35
4. Very Old Friends 3:12
5. Flaming Red Hair 2:39
6. Farewell Dear Bilbo 1:45
7. Keep It Secret, Keep It Safe 8:53
8. A Conspiracy Unmasked 6:09
9. Three Is Company 1:58
10. The Passing of the Elves 2:39
11. Saruman the White 4:09
12. A Shortcut to Mushrooms 4:07
13. Strider 2:34
14. The Nazgul 6:04
Disc Time: 58:29

Disc 2:
1. Weathertop 2:14
2. The Caverns of Isengard 4:54
3. Give Up the Halfling 4:49
4. Orthanc 1:06
5. Rivendell 3:26
6. The Sword That Was Broken 3:34
7. The Council of Elrond Assembles 4:01
8. The Great Eye 5:30
9. Gilraen's Memorial 5:01
10. The Pass of Caradhras 5:04
11. The Doors of Durin 6:03
12. Moria 2:27
13. Gollum 2:26
14. Balin's Tomb 8:30
Disc Time: 59:05

Disc 3:
1. Khazad-Dum 8:00
2. Caras Galadhon 9:20
3. The Mirror of Galadriel 6:21
4. The Fighting Uruk Hai 11:32
5. Parth Galen 9:13
6. The Departure of Boromir 5:29
7. The Road Goes Ever On (Part 1) 5:58
8. "May It Be" - Enya 3:26
9. The Road Goes Ever On (Part 2) 3:41
Disc Time: 63:00
Total Album Time: 180:34

Vydavatel: Reprise (The Complete Recordings)
Datum vydání: 2001 (The Complete Recordings 2005)
Složil: Howard Shore
Orchestr řídil: Howard Shore
Nahrál: The London Symphony Orchestra
Formát: CD


3. Barbar Conan - (1982 Basil Poledouris) 

Pokud bych měl udělat žebříček nejméně doceněných děl historie, tak by Barbar Conan s přehledem obsadil první místo. V době vzniku trend určoval John Williams. Tvůrci ale zjistili, že takový koncept nefunguje pro jejich zamýšlený výsledek, i když producent Dino De Laurentis si myslel opak a takový styl si přál. Millius s Poledourisem byli přátele a domluvili se, že se nechají inspirovat středověkou výstavbou v monstrózním provedení. Tenhle těžce orchestrální a sborový postup zapříčinil nesmrtelnost tomuto soundtracku a přední místa v žebříčcích oblíbenosti, kde za ty roky nabral na kultu. Opět se ukazuje, jak je Akademie přezíravá, kdy si tento klenot neodnesl ani nominaci. Jeho vliv nejen na žánr fantasy je nezpochybnitelný. Dodnes některé úseky dokážou zvednou posluchače ze židle. Těžko někde najdete hrdinštější hudební doprovod.


Disc 1: Conan The Barbarian
1. Prologue (Film Version) / Anvil Of Crom 03:37
2. Riddle Of Steel / Riders Of Doom 05:33
3. The Gift Of Fury 03:25
4. Column Of Sadness / Wheel Of Pain 04:09
5. Pit Fights 02:45
6. Prologue (Original Version) 01:03
7. Atlantean Sword 03:59
8. Wolf Witch 03:21
9. Theology / Civilization 03:03
10. The Street Of Deviants / Hopefuls At The Tower Of Set 01:28
11. The Tower Of Set / Snake Attack (Las Cantigas De Santa Maria) 05:20
12. Infidels 01:02
13. The Tavern 01:51
14. The Wifeing 02:19
15. In The Court Of King Osric 01:12
16. Conan Leaves Valeria / The Search 06:02
17. The Mountain Of Power / Capture 03:59
18. The Tree Of Woe / Recovery 06:04
Disc Time: 60:12

Disc 2: Conan The Barbarian
1. The Kitchen / The Orgy 06:22
2. Orgy Fight 02:52
3. Funeral Pyre 05:15
4. Battle Preparations / Battle Of The Mounds Part I 05:58
5. Battle Of The Mounds Part II 02:11
6. Battle Of The Mounds Part III / Night Of Doom 05:55
7. Head Chop 00:53
8. Orphans Of Doom / The Awakening 06:28
9. Epilogue / End Titles 05:13
10. Bonus Track: Theology / Civilization (Alternate Version) 03:27
11. Bonus Track: The Tower Of Set (Alternate Cues) 03:36
12. Bonus Track: The Battle Of The Mounds Part II (Original Version) 02:11
13. Bonus Track: Chamber Of Mirrors From "Conan The Destroyer" 07:15
14. Bonus Track: Riders Of Doom (Orchestral Version) 04:05
Disc Time: 61:41
Total Album Time: 121:53

Vydavatel: Prometheus
Datum vydání: 1982 (2. listopad 2010 Prometheus Edice)
Složil: Basil Poledouris
Orchestr řídil: Basil Poledouris (Prometheus Edice vedena Nicem Rainem)
Nahrál: The City of Prague Philharmonic Orchestra and Chorus
Formát: CD


4. Jih proti Severu (1939 Max Steiner)

Je tu vůbec někdo, kdo by neznal jeden z nejslavnějších filmů historie? Jih proti Severu se ocitá na předních místech v každé anketě o nejlepší film a většinou končí buď na prvním nebo na druhém místě za Občanem Kanem (Citizen Kane - 1941) Orsona Wellese či Casablancou. To je ta nejikoničtější trojice filmů. Jednalo se o Zlatou éru Hollywoodu. Vedle osmi Oscarů (film, režie, herečka v hlavní roli, herečka ve vedlejší roli, kamera, výprava, střih, scénář + další dvě ceny - technická a čestná) se snímek pyšnil 13 nominacemi. Zapomínat nesmíme na rekordy v pokladnách kin. Dodnes je film první v tržbách pokud započítáme inflaci.Zajímavé je, že AFI (Americký filmový institut) zařadil hudbu na druhé místo nejzásadnějších děl filmové hudby, přičemž Max Steiner v té době vyšel na prázdno.

Jih proti Severu je nádherný příběh a dávali ho dohromady tři režiséři. Krom toho stojí za řeč i čtyřhodinová délka, což může dost diváků odradit, především ty mladší dnešní doby. Film plný nádherných obrazů, hereckých výkonů ze staré školy a dobová elegance je zárukou zásahu na solar. O hudbu se postaral Max Steiner narozený ještě v Rakousko-Uhersku. Producent David O. Selznick si vybral právě jeho kvůli dřívější spolupráci v RKO Pictures. Steiner na hudbě pracoval přes dvanáct týdnů, což bylo nejdelší období na jednoho člověka. Bylo najato i pět orchestrátorů : Hugo Friedhofer, Maurice de Packh, Bernard Kaun, Adolph Deutsch a Reginald Bassett. Soundtrack je charakterizován dvěma milostnými motivy pro Ashleyho a Melanii a pro vášeň Scarlett k Ashleymu.

Jeho dílo ani dnes neztratilo nic ze své působivosti. Čím víc takovouhle hudbu poslouchám tím více nemám rád tu současnou.Nádherná práce s orchestrem přelévající se z jedné melodie do druhé vyžaduje od posluchače soustředění a pozornost.  Žádná elektronika, žádné popové rytmy, ale vyloženě klasická hudba se vším všudy. Úžasná propojenost nahrávky jen prohlubuje dojmy. Zapomeňte na vypíchnutí některé skladby. Nefungovalo to jako dnes. Celý soundtrack je brán jako jedna skladba. Dejte nahrávce čas, aby se vám rozležela v hlavě. Nádherné dílo starého Hollywoodu odolalo zubu času. Schválně, jak budou znít Zimmerův Temný rytíř, Inception nebo jiná díla z Media Ventures za 70 let.

Disc 1:
1. Main Title 4:06
2. Tara 2:13
3. The O'Hara Family 6:17
4. Scarlett Prepares For The Barbecue 2:20
5. Twelve Oaks 1:17
6. The Barbecue (Extended Version) 5:23
7. Afternoon Nap 1:58
8. Charles Hamilton Challenges Rhett 1:07
9. In The Library 2:31
10. War Is Declared / The Death Of Charles 4:03
11. At The Bazaar 1:03
12. Maryland, My Maryland 1:42
13. Dances 1:51
14. Gettysburg 0:55
15. Outside The "Examinier" Newspaper Office 2:12
16. At The Depot 1:06
17. Christmas At Aunt Pitty's 4:56
18. Melanie And Scarlett Tend The Wounded 1:21
19. Scarlett's Promise (Extended Version) 3:37
20. Train Depot (Extended Version) 2:08
21. Melanie In Labor 0:35
22. Rhett Returns 2:59
23. Escape From Atlanta 2:46
24. Soldiers In Retreat 1:22
25. Rhett And Scarlett On McDonough Road 3:13
26. Twelve Oaks In Ruin / Scarlett Comes Home 4:40
27. I'll Never Be Hungry Again! 6:06
Disc Time: 73:47

Disc 2:
1. Alternate Entr'acte 1:48
2. Battle Montage 2:55
3. The Deserter 1:33
4. Melanie And Scarlett (Extended Version) 3:14
5. It's Over! (Extended Version) 3:04
6. Frank Kennedy Asks For Suellen's Hand (Extended Version) 3:07
7. Paddock Scene 5:26
8. Gerald's Death (Extended Version) 2:26
9. Old Folks At Home (Swanee River) 0:17
10. The New Store 0:52
11. Scarlett In Shantytown 2:30
12. Ashley And Dr. Meade / Frank's Death 1:57
13. Belle Watling And Melanie 2:42
14. Scarlett Gets Tipsy 0:45
15. New Orleans Honeymoon 0:30
16. Can-Can 0:34
17. Scarlett's New Wardrobe 0:47
18. Scarlett's Nightmare 2:24
19. Bonnie's Birth 1:20
20. Twenty Inches! 4:43
21. The Lumber Mill 2:11
22. After The Party 2:52
23. London 2:35
24. Rhett And Scarlett's Fight 3:31
25. The Death Of Bonnie 2:27
26. Melanie And Mammy 3:49
27. The Death Of Melanie 5:19
28. Scarlett In The Mist / Rhett Leaves 5:54
29. Flashback / Finale 1:20
Disc Time: 72:52
Total Album Time: 146:39

Vydavatel: Rhino Movie Music
Datum vydání: 1996
Složil: Max Steiner
Orchestr řídil: Max Steiner
Nahrál: The Warner Brothers Studio Orchestra
Formát: CD

5. Čelisti (1975 John Williams)

Jednalo se o první komerční trhák Stevena Spielberga (ve své době byl číslo jedna než ho vystřídaly Hvězdné války; se započtením inflace snímek vydělal přes dvě miliardy dolarů celosvětově!) a i dnes, po víc jak třiceti letech od premiéry, film dokáže spolehlivě navodit strach z neznáma. Spielberg se skvěle rozhodl, že žraloka nechá pod hladinou co nejvíce času a ukáže ho divákům až v závěru. Otázkou je, zda za jeho rozhodnutím nestály spíše problémy s mechanickou loutkou zabijáka. Sám režisér se vyjádřil, že natáčení Čelistí bylo jedno z nejhorších a to byl jeden z hlavních důvodů, proč nevzal natáčení druhého dílu. Všechny problémy ale vzaly za své při pohledu na tržby a všemožná ocenění po celém světě, nemluvě o čtyřech Oscarech, kde se dostalo i na Johna Williamse, pro kterého to byla v té době druhá cena Akademie. Svou prací se nemalou zásluhou zasloužil o obrovský úspěch filmu. Čelisti patří k nejcitovanějším snímkům historie, nemluvě o slavném hlavním motivu. Zajímavá je historie ústředního tématu, kdy Spielberg přišel za Williamsem a požádal ho o předvedení hudby. Ten mu část ukázal na klavír a Spielberg na to reagoval slovy „To si děláš srandu?“. Oba pak byli překvapeni, jak monstrózně to znělo při zahrání orchestrem. Titulní téma se tak stalo jedním z nejznámějších a staví se na úroveň Hvězdných válek. Williams v titulním motivu shrnul hned několik témat – postupné přibližování žraloka k oběti, kdy orchestr zrychluje (těžké záseky violoncella) a použití harfy jako simulaci vodní hladiny. Samotný motiv nám dává najevo, že se žralok přibližuje k oběti. I díky hudbě se v té době báli lidé pomalu jít do vany.

1. Main Title and First Victim 3:30
2. The Empty Raft 1:23
3. The Pier Incident 2:22
4. The Shark Cage Fugue 2:00
5. Shark Attack 1:18
6. Ben Gardner's Boat 3:31
7. Montage 1:31
8. Father And Son 3:43
9. Into The Estuary 2:51
10. Out To Sea 2:58
11. Man Against Beast 5:34
12. Quint's Tale 2:41
13. Brody Panics 1:10
14. Barrel Off Starboard 1:31
15. The Great Shark Chase 3:28
16. Three Barrels Under 2:05
17. Between Attacks 2:06
18. The Shark Approaches 2:41
19. Blown To Bits 3:03
20. End Titles 1:52
Total Album Time: 51:18


Vydavatel: Decca Records (25th Anniversary Collector's Edition)
Datum vydání: 11. července 2000
Složil: John Williams
Orchestr řídil: John Williams
Nahrál: The London Symphony Orchestra
Formát: CD

Tohle je tedy podle mne hlavní pětka, která se nesmazatelně a zcela zásadně zapsala do filmové hudby. Můj výběr pramenil z informací Amerického filmového institutu, kdy jsem drtivou většinu z výběru slyšel a zhodnotil dle sebe. Přesto můj vlastní žebříček by vypadal o něco jinak. To nic nemění na tom, že všechny zmíněné skladatele obdivuji za jejich přínos. Kvalitu vždy nejlépe prověří až čas. 

Článek dostupný i na Abyssu.

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

zaujímavé, že skladatelia ako napr. Basil Poledouris a Max Steiner sú v tomto rebríčku, ale tí najlepší skladatelia ako Morricone, Goldsmith alebo Herrmann tu nie sú, pritom to bol práve Herrmannov prínos v podobe soundtracku k filmu Citizen Kane (1941), ktorý raz a navždy zmenil vnímanie filmovej hudby. Iste film Gone with the Wind (1939) má nádhernú ústrednú melódiu, ale to je všetko a v kontraste Herrmanových diel zo 40-tych alebo 50-tych rokov resp. Goldsmithových diel zo 60-tych a 70-tych rokov je proste Steinerov soundtrack len nadpriemer. Dokonca aj soundtrack Franza Waxmana k filmu Sunset Blvd. (1950) je omnoho lepší. Tieto články píše nejaký odborník na hudbu, ale nie odborník na filmovú hudbu. Hlavný problém je ten, že nikde nie je napísané, že by sa filmová hudba mala skladať len prostredníctvom orchestra, po prípade tradičných hudobných nástrojov (napr. keď autor tejto stránky kritizuje Zimmera za to, že nepracuje s orchestrom). Zimmer totiž podobne ako Goldsmith experimentuje s hudbou, samozrejme inou cestou než on, ale nikde nie je napísané, že elektronická hudba je menej že orchestrálna hudba. Pri filmovej hudbe je veľmi dôležité vedieť 2 hlavné body (ktoré autorovi zrejme unikajú) a to: 1. filmová hudba nie je nijak limitovaná, skladateľ sa môže sám rozhodnúť, či použije orchester, elektroniku alebo nejaké netradičné hudobné nástroje (viď Goldsmith v Alien) a 2. filmová hudba sa viaže k určitému filmovému dielu a teda vzniká a súvisí s konkrétnym filmom. Musí teda v danej scéne fungovať a vyvolať emócie. Pri filmovej hudbe nestačí byť odborníkom len na hudbu, ale aj na filmy a hlavne na použitie hudby v nich a práve túto druhú podmienku autor nespĺňa

Unknown řekl(a)...

Barbar Conan se pravidelně umisťuje na prvních místech fanouškovských žebříčků napříč spektrem. Max Steiner má na krku 24 nominací na Oskara, kdy 3 získal. Podle Amerického filmového institutu (AFI) je Jih proti Severu na druhém místě nejlepších soundtracků všech dob, kde jsou před ním jen Hvězdné války. Na 13 místě má ještě například King Konga (1933). Co si myslí nějaký jouda (Vy i Já) z České republiky je nepodstatné. ;)

Zimmer je bídný a na tom taky nic nezměníte, i když se jako fanoušek můžete za něho bít. Sice experimentuje, ale to neznamená, že ty experimenty jsou správné. Stačí si poslechnout například Rainmana, který šíleně zestárl. Proto se sem Zimmer nedá ani zařadit, protože kvalitu prověří právě nejlépe čas. Do toho OST neskládá ani přímo on jako spíše polovina Remote Control. To jsou fakta. A mimochodem, Zimmera jsem zmínil hned v prvním odstavci, že Gladiátorem na to má. S Vaší poslední třetinou absolutně nesouhlasím už z toho hlediska, že elektronika stárne, ať už je na CD nebo ve filmu a není to dané formátem, na kterém je nahraná. Elektronika celý proces hrozně usnadňuje a proto je v Remote Control tak využívaná. Chrlí se jedno OST za druhým v pochybné kvalitě a jen občas vyjde něco slušného.

"This music is a socio-political disaster for the film music community equivalent to what Wal-Mart is to the world at large." http://www.filmtracks.com/titles/pirates_caribbean.html

Anonymní řekl(a)...

"Max Steiner má na krku 24 nominací na Oskara, kdy 3 získal. Podle Amerického filmového institutu (AFI) je Jih proti Severu na druhém místě nejlepších soundtracků všech dob, kde jsou před ním jen Hvězdné války." Ocenenia rovnako ako tržby neurčujú kvalitu, to by potom Alfred Newman (má 9 oscarov) bol najlepším skladateľom filmovej hudby, takže oscarmi by som sa tu neoháňal, a ani rebríčkami AFI, pretože tie sú zamerané výlučne na americkú resp. angloamerickú tvorbu a ostatnú európsku alebo aj ázijskú tvorbu ignorujú resp. nezahŕňajú. Každopádne Herrmann a Goldsmith majú omnoho lepšie diela než je Gone with the Wind (1939). Obaja sú veľmi nedocenení, za to taký Williams by bol nominovaný aj keby zložil hudbu k dokumentu. Nepovedal by som, že elektronika starne až tak rýchlo ako hovoríte, pretože napr. Goldsmith pracoval s elektronikou napr. v 80-tych rokoch a dnes pri počúvaní týchto skladieb mi to tak nepríde, pritom je to už dobrých 30 rokov.

Unknown řekl(a)...

Ocenění směrodatná jsou už z toho hlediska, že odráží danou dobu. Některá díla se stala zásadním nejen v onom roce a Jih proti Severu tam patří. AFI je o hlasování nikoli názoru jednoho člověka. Můj osobní žebříček by vypadal taky jinak a třeba ho časem napíšu, takže budeme moci porovnat s tímto. ;) Tyhle dohady o tom, co si myslíme, že je nejlepší nikam nevedou a třeba pro mě je mnohem zajímavější číst Váš Top 5 nebo Top 10. ;) Ale už v první větě jsem napsal, že se pouštím na poměrně tenký led, takže mi to patří. :)

Elektronika rozně ryhle stárne, především ta osmdesátková viz Gremlins, Delta Force, Rainman apod. Proto se s vývojem technologie přstoupilo na kompromis a zvuk nástrohů a vokálů se nahrává a "skladatel" je ak může v PC jen kombinovat a mixovat, což dělá právě Zimmer a spol. Tímhle se práce nehroázně zjednodušuje, ale zároveň se vytrácí kouzlo ruční práce. Proto Remote Control chrlí jedno OST za druhým. Je to čistý konzum, o ničem jiném to není $$$$$.

S Johnem Williamsem částečně souhlasím a tahle jeho protekce mi u něho dost vadí. Mám pocit, že získal za rok 2014 rekordní počet nominací. Jeho vliv ale nezpochybňuji a neznám nikoho, kdo ano. Má na triku až příliš klasických soundtracků. A mám takový pocit, že právě Goldsmith ho příliš nemusel. ;)

Anonymní řekl(a)...

No veď práve preto, že odrážajú danú dobu, ktorá často podliehala politickým alebo spoločenským tlakom. Bolo tomu tak už od 30-tych rokov a je tomu tak aj dnes (napr. v roku 2009 si niekto spomenul, že oscara ešte nezískala žiadna žena a tak ho udelili Kathryn Bigelow). Taktiež sú tam rôzne predsudky voči konkrétnym osobám a z tohto dôvodu ich ignorovanie (napr. žiadny oscar za réžiu pre Kubricka). A tak je tomu aj v hudbe. (napr. Bernard Herrmann získal v roku 1942 oscara za All That Money Can Buy, pričom za Citizen Kane bol len nominovaný, zaujímavé, že za Vertigo alebo Psycho nezískal ani len nomináciu a o Goldsmithovi ani nehovorím). Častokrát sú to aj nezmyselné pravidlá (napr. keď Shore nemohol byť nominovaný za The Two Towers alebo keď Zimmer a Howard nemohli byť nominovaní za The Dark Knight, pretože skladateľ môže byť len jeden, paradoxne, o rok predtým získali oscary za réžiu bratia Coenovci, čiže režiséri môžu byť dvaja ale skladatelia nie?) V posledných rokoch už len zverejnenie nominácii je na smiech (teraz nemám na mysli len hudbu). Čo sa týka AFI je to o hlasovaní, ale vyberajú sa tam len americké resp. angloamerické filmy. Na zozname AFI z 250 nominovaných hudobných skóre nebolo žiadne také, ktoré by pochádzalo z neangloamerickej krajiny, ale veď filmy a filmová hudba vznikali aj v iných krajinách (napr. taký Toru Takemitsu alebo Eduard Artemyev by sa vo svete filmovej hudby nestratili). Neviem ako v skutočnosti to bolo medzi Goldsmithom a Williamsom, ale vraj to boli dosť veľký rivali. Častokrát skladali k dosť podobným filmom a tým pádom dosť súperili napr. Star Wars a Star Trek, Superman a Supergirl, Indiana Jones a King Solomone Mines atď.

Unknown řekl(a)...

O té kravině Smrt čeká všude mi ani nemluvte. Já ty její propagandistický filmy nemohu ani cítit. Svým způsobem s Vámi souhlasím s udílením cen apod., ale ne všechny jsou uděleny neprávem. Pokud bych se zaměřil právě na ně, tak mě mrzí například ignorování Russella Crowa (Čistá duše). Kubrick je samostatná kapitola. Jeden z mnoha velkých přešlapů Akademie.

Pod to, co tu vypisujete bych se i podepsal a je paradox, jak to bylo s Vertigem a Psychem a právě AFI je zařazuje mezi nejzásadnější hudební OST vůbec. Akademie byla silně kritizována z ignorování Dvou věží a musela svá pravidla právě kvůli nim upravit, kdy Návrat krále Oskara získal.

Anglo-americký trh je hlavním a tím základním, často se tam stěhují (nejen) skladatelé z celého světa, takže je to bráno jako celek. To, že někdo skládá hudbu lokálně ve své zemi ho samozřejmě ze širšího záběru vyřazuje. Pokud jde o Williams vs. Goldsmith, tak právě druhý zmiňovaný několikrát obvinil Williamse z toho, že vykrádá sám sebe.

S Zimmerem u mě moc nepochodíte. ;) Elektroniku beru, ale ne v její samoúčelnosti. Líbilo se mi její využití v původním Robocopovi, kde šlo o rozdělení stroj/člověk - elektronika/orchestr, v Tronovi nebo v Matrixu, kde má opodstatnění, ale Zimmer ji využívá všude, aby si ulehčil práci a valil jedno OST za druhým, přičemž už jen přilepí své jméno na PRODUKT, protože jeho jméno prodává. Je to průměrný skladatel, ale skvělý obchodník. ;) Nikomu neberu, že se mu líbí, docela to chápu v dnešní době, ale nemohu sám za sebe psát, jak je skvělý, když vím...cítím, že tomu tak není. Nemohu psát něco čemu nevěřím. ;) Ale jsem rád za Vaše příspěvky, rozhodně jde o zajímavé argumenty (!) nikoli urážky. Takže díky předem. ;)

Anonymní řekl(a)...

"To, že někdo skládá hudbu lokálně ve své zemi ho samozřejmě ze širšího záběru vyřazuje." Vyraďuje, ale to ešte neznamená, že je horší, napr. taký Zdeněk Liška môže byť rovnako kvalitným skladateľom ako boli David Raksin, Dimitri Tiomkin alebo Miklos Rozsa, ktorí majú medzi tými 250 nominovanými niekoľko hudobných skóre, hoci nad niektorými z tých 250 nominovaných skóre možno polemizovať, že sú tam "len" do počtu. Čo sa týka Zimmera, tak skladateľa si vyberá režisér a pokiaľ je on spokojný s jeho prácou, tak potom ju robí dobre. Nolana určite možno zaradiť medzi jedného z najlepších režisérov súčasnosti. Jeho dvorný kameraman Wally Pfister odvádzal výbornú prácu a preto s ním Nolan stále spolupracoval. No a v prípade Nolana určite nemožno hovoriť, že sa jedná o nejakého nadpriemerného režiséra, takže on vie prečo si vybral Zimmera a prečo s ním aj naďalej spolupracuje.

Unknown řekl(a)...

Od nás mám rád Soukupa. Hudba k Tmavomodrýmu světu je vynikající. Za to Rozsa je brán jako John Williams své doby. Jeho Ben Hur je též skvělý. Celkově je asi těžké vybrat nej skladatele, když se v tomu člověk opravdu věnuje. Osobně asi nemám absolutně top skladatele.

To je právě chyba to takhle posuzovat, že když je jeden skvělý, tak musí být i druhý. Nolan si vybírá Zimmera z jednoho jediného důvodu - Zimmerova hudba je obrovsky oblíbená mezi mladými a je prodávaná. O ničem jiném to není.

Okomentovat

Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews