Tak tu máme prosinec a s ním i další výlet do
Středozemě. The Hobbit: Desolation of Smaug si konečně odbyl premiéru, takže se
můžeme podívat na jeho klady a zápory. Zároveň se rozjelo i druhé kolo
nenávistné kampaně, ať už vůči Jacksonovi, tak vůči samotnému filmu. Je to
opodstatněné nebo se jedná jen o to odlišovat se, svézt se na vlně a získávat i
body za návštěvnost stránek/čtenost? Přeci jen, kritické články vyvolávají mnohem větší emoce.
Dost možná jde o kousek ze všeho. Dobrodružství Bilba Pytlíka nemá snadnou
úlohu od začátku a ti, co čekali od Neočekávané cesty dalšího Pána prstenů,
odcházeli z kin zklamáni. Pravdou je, že u druhého dílu to bude obdobné a
to ne kvůli (ne)kvalitě filmu jako spíše kvůli jeho kontroverznímu ukončení,
proti kterému vypadá závěr Matrix Reloaded či letošního Hunger Games naprosto
nevinně. Připravte se tedy na otevřený konec před tím nejlepším a dlouhé čekání
na díl třetí.
Děj pokrývá návštěvu Medděda, jenž se scvrkla do několika minut,
Temného hvozdu s pavouky a elfy, Jezerní město Esgaroth a samozřejmě
Erebor s drakem. Do toho je hlavní linie prokládaná tou (zatím) vedlejší, kde se
Gandalf vydá na svou vlastní výpravu do Dol Gulduru, jenž považuji dost možná
za to nejlepší. Jeho souboj s Nekromantem/Sauronem je dechberoucí a přesně takhle bych
si představoval souboj (ne)Maiar. Nástup Temného pána, jeho tahání za nitky,
dokáže Jackson úžasně prodat v tajemném a epickém podání. Vše je patřičně
temné, to až takovým způsobem, že z Desolation of Smaug se rázem stal
nejtemnější díl včetně jakéhokoli dílu Pána prstenů. Celkově se druhý díl
Hobita pohybuje z většiny za tmy. Budu nyní hádat, ale odhaduji na přibližný poměr 60-70%
vůči scénám ve dne. Ubylo zároveň humoru, který je spíše decentní, stejně tak
ubylo různých přeletů nad krajinou. Snad jediný skutečně vtipnější moment je
při skvělé akční scéně se sudy, kdy úřaduje Bombur. Tato scéna při útěku od elfů je sama za sebe
natočená s neuvěřitelnou lehkostí. Nápad střídá nápad a Legolas si užívá
svých pět minut slávy. Bál jsem se některých jeho přehnaných scén ala Návrat
krále, ale vše je v mezích, kdy se mi čelo nerosilo nad trapností. A nejspíš
stejně jako mě i většinu překvapí, že tato mašina na likvidaci skřetů dostane
právě ve druhém díle na frak. Jackson tím narušil jeho auru nepřemožitelného playboye.
Hodně se napsalo i o milostném trojúhelníku mezi
Legolasem, Tauriel a Kilim, jedním z trpaslíků. Opět se spíše jednalo o splašené
výkřiky, které se díky internetu šíří raketovou rychlostí. Tauriel je
rebelující elfka, což je doloženo jejím krátkým životem (600 let :) a tudíž
nezkušeností. Ignoruje rozkazy a dělá to, co považuje za správné. Díky svým
citům k ní ji následuje i Legolas, jehož pronásledování Bolga bude mít nejspíš zásadní vliv na Thranduilovo rozhodnutí jít do války. Ten má pro diváky jedno překvapení. Tauriel v Kilim vidí podobnost a jakési souznění, pochopení. Bohužel i jejich „vztah“ trpí tím čím
návštěva u Medděda – je to příliš krátká scéna a máme pocit, že něco chybí. Nedivil bych
se, kdyby se právě u těchto scén nejvíce přidávalo právě v rozšířené verzi.
Bylo by to potřeba, protože především do pavouků jsem měl pocit z tryskového přenosu
z místa A na místo B apod. Mírným zklamáním je i proměna Medděda z medvěda
na „člověka“, kterou prochází za tmy, takže můžeme vidět jen měnící se siluetu.
Doufám, že si to tvůrci šetří pro třetí díl. Díky tomu se nedá ani hodnotit výkon Mikaela Persbrandta. Lépe, i když ne o moc, je na tom starosta Jezerního
města se svým manipulativním sluhou. Oba jsou slizcí, přesně zapadají, jenže
mají minimální prostor, tudíž se o nich vlastně nic jiného krom ihned řečeného charakteru
nedovíme. Ta zkratkovitost je prostě všudypřítomná.
Luke Evans jako Bard dostává s Tauriel největší prostor
z nových postav a oba ho využívají beze zbytku. Zatímco Lilly přináší
tolik potřebný ženský element, tak Bard ten lidský. Mít v ději jen kupu
trpaslíků, čaroděje, hobita a občas nějakého toho elfa samo o sobě nestačí. Lidský
prvek je zásadním pro větší upoutání k postavám. Bard je na severu
královské krve, přitom žije v ústraní kvůli svému předku. Zároveň je trnem
v oku místního starosty, který v něm spatřuje potenciální problém při
rebelství občanů Esgarothu. Ten upadá, jídla je málo a dříve prosperující město
díky obchodům s trpaslíky z Ereboru, je nyní před zhroucením. Tento
sociální prvek odkazuje snadno (nejen) na současnost.
Vrcholem je pak samotný drak, jehož provedení nemá
konkurenci. Jde s přehledem o nejlepšího filmového draka. Až při cestě
domů jsem přemýšlel nad tím, jak skvělou práci odvedli mágové z Wety. Do
té doby ho, stejně jako Gluma, berete jednoduše za rovnocenou postavu. Díky
mohutnému, ale upravenému barytonu Benedicta Cumberbatche, získává drak
neuvěřitelné charisma a především charakter. Je přesně takovým drakem jakého si
každý přál při čtení například Silmarillionu. Je arogantní, zahleděný do sebe,
milující zlato a přitom nesmírně inteligentní. Celá poslední půl hodina patří
právě jemu a jeho rozhovoru s Bilbem. Skvělá práce od všech.
A když jsem u Bilba. Jak řekl Gandalf, už nebude tím
hobitem, který opustil Kraj a to se naplňuje do puntíku. Získal mnohem větší
zkušenosti, je mazaný, zároveň už začíná pociťovat vliv Prstenu tím, jak nabírá
sílu i Temný pán v Temném hvozdu. Právě tam zažije asi největší prozatimní
absťák. Martinovo pojetí Bilba je skvělé, jsem zároveň rád, že vliv Prstenu je
ukázán trochu jinak než v Pánovi prstenů. Přeci jen by bylo otravné
sledovat to samé dvakrát. Vedle něho se temnota začíná probouzet i v Thorinovi,
jehož propadnutí zlým myšlenkám je otázkou času. Zde měl několik takových
momentů, zároveň se i Šmak snažil Bilba nahlodat v důvěře vůči Thorinovi.
Varování přichází i ze strany Balina, který projevuje znepokojení nad chováním
svého krále. Výtky některých kritiků směřují i směrem k trpaslíkům, že většina z nich působí
jen jako nezajímavá masa. V tomhle směru souhlasit nemohu. Je dobře, že si
Jackson vybral jen několik z nich, kterým dává patřičný prostor. Zde je to
vedle Thorina a Balina hlavně Kili. Rozehrává promyšlenou hru, kdy ví, jaké postavy bude nadále
potřebovat pro vytvoření emocí. Jelikož jsou tu nečtenáři, tak nebudu více
prozrazovat.
Triková stránka je na 99% výborná až excelentní. Dol Guldur
vypadá fantasticky, kde by rozhodně nikdo nechtěl trávit piknik. Azog
podstoupil taky rapidní zlepšení, stejně tak ostatní skřeti. Třešničkou je
pak detailní provedení Esgarothu a samozřejmě drak v celé jeho pýše. Hodně
pomáhá i to, jak se podstatná část děje odehrává v tmavých scénách, takže se některé nedokonalosti schovají. Masky u skřetů
jsou samozřejmě taky přítomny, ale spíše jen okrajově. Už se mluvilo o tom,
proč tomu tak je. Díky technologii HFR (48 snímků za vteřinu) je poznat, zda
jde o modely či masky, proto tu máme CGI. Co ale překvapilo asi nejvíce, že
právě ono CGI ani zdaleka nevystupuje do očí, takže nemáme pocit z jeho zahlcení.
Více se natáčelo i v reálných kulisách. Kdo chce ale psa bít, tak si hůl
vždy najde, stejně tak papoušky, co budou ony žvásty opakovat do zemdlení.
K hudbě jen pár slov, protože ta si zaslouží samostatný
článek. Shore byl kritizován u Neočekávané cesty za přílišné využívání
původních motivů. Zde složil mnohem více originální hudby a starší témata jsou
využita jen decentně pro okrajové propojení míst nebo postav. Už u soundtracku
mě překvapila naprostá odlišnost od toho, na co jsme zvyklí ze světa Středozemě
- je tu méně sborů, lehkosti a hravosti za to se přitlačilo na temnosti. Zde si Shore
více pohrává s nástroji než s lidským hlasem. Nyní už je totiž jasné,
proč je hudba na albu tak temná a spíše vážnější. On je takový celý film. O
tom ale více v dalším článku.
Nemohu si pomoci, ale Desolation of Smaug je po všech
stránkách lepší než Neočekávaná cesta a taky mnohem divácky vyzrálejší. Přináší
nové lokace, nové postavy, čímž se stává i zajímavějším pro nefanoušky.
Přitlačilo se na pilu v akci i dospělém tónu, ubralo se na kontroverzním
humoru a barvičkách. Efekty doznaly velké zlepšení a letošní rok nejspíš nemají
konkurenci. Výprava a kostýmy jsou taky na jedničku. Právě jen díky kostýmům se
dozvíme o načrtnutých charakterech mnohem více, což platí především pro většinu
trpaslíků. Jackson stále drží otěže pevně v rukách a doufám, že některé
prohřešky napraví v rozšířené verzi. Ten utnutý závěr se ale těžko
odpouští. Nebudu to brát jako nějakou zásadní chybu, přesto je rozladěnost na
místě. Ač je tento díl jiný než cokoli ze Středozemě, tak jsem z něho měl,
až na digitální skřety, obdobné pocity jako u Společenstva Prstenu, což berte
jako pochvalu.
P.S. : 3D se opravdu povedlo, nájezdy kamery byly mnohem lepší, takže šmouhy zmizely. Mnoho scén mělo správnou hloubku obrazu. A to píše člověk, co tuto technologii ve většině ignoruje. Je co říct, že se 3D povedlo už kvůli tomu rozložení tmavých a světlých míst.
P.S. : 3D se opravdu povedlo, nájezdy kamery byly mnohem lepší, takže šmouhy zmizely. Mnoho scén mělo správnou hloubku obrazu. A to píše člověk, co tuto technologii ve většině ignoruje. Je co říct, že se 3D povedlo už kvůli tomu rozložení tmavých a světlých míst.
+ herci do jednoho, efekty a výprava celkově, hudba, atmosféra, akční scény,
- konec, digitální skřeti , zkratkovitost charakterů (Medděd, starosta pod.)
Tržby v USA : ---
Tržby z USA - inflace : ---
Tržby za víkend : ---
Tržby celosvětově : ---
Rozpočet : cca 200 milionů dolarů
Oscar : ---
Premiéra : 13.12. 2013
Distributor : Warner Bros.
Délka : 161 minut
Žánr : drama, fantasy9/10
5 komentářů:
No navnadil si mě pěkně... asi toho pondělka nedospím :)
Jen ten konec je k nasrání. :) Ale počkej až uvidíš Gandalf vs Sauron. Snad jsem neprozradil příliš. :)
Mně menší spoilery nevadí :)) a o konci už jsem taky zaslechla... ale tak dalo se to čekat, že to zakončí nějak debilně :D :)
Ten rok bude sakra dlouhý. Ale film je podstatně temnější než jednička a i než Lotr. Humor takřka zmizel. ;)
To jsem zvědavá :))
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)