23. 12. 2013

Audiomachine - Existence

Trailerová hudba zažívá velký boom. Společností zabývajících se vytvářením hudby pro trailery vzniklo jako hub po dešti. Aby ne, jde o lukrativní zakázky od filmových studií. Trailer dnes představuje ten nejlepší způsob reklamy a právě ony dokáží nalákat lidi do kin a nebo v opačném případě je odradit. Vše je založeno na jednoduchosti, zapamatovatelnosti a v neposlední řadě na bombastičnosti. Velké filmy samozřejmě potřebují epické chorály a potřebnou dynamiku s postupnou gradací k velkolepému finále, které se často ještě natahuje údery. Nejznámějším zástupcem jsou s přehledem Two steps from hell, od kterých jsem už jedno album recenzoval, ale dnes se podíváme na zatím poslední příspěvek od Audiomachine. Ti si udělali hlavně jméno trailerem k Avatarovi. Kdo by neznal jejich omleté skladby "Guardians at the Gate" a "Akkadian Empire". Fantastické skladby, které se stihly stát na trailerovém poli kultovkami jako třeba "Requiem for a Dream" z traileru na Pána prstenů: Dvě věže.

Album Existence vyšlo 12. listopadu 2013 a přináší 18 velkolepých skladeb. Kevin Rix z Audiomachine podle svých slov vytvářel hudbu přibližně dva roky a snažil se nás ponořit do nového světa. Někteří si určitě všimli, že takováhle hudba je dost podobná Zimmerově stylu tvorby, jen s tím rozdílem, že je podstatně velkolepější. Princip je ale stejný - být natolik jednoduchý, abych se dostal lidem do hlav. Jen tak mohu být úspěšný. Ač se nám snaží Kevin namluvit, že tato hudba vypráví příběh, tak to není úplně tak pravda. Celá koncepce je veskrze jednoduchá a skladby na sebe navazují hlavně využitím stejného stylu. Zatímco soundtracky jsou hlavně provázány a snaží se vyprávět děj pomocí not, tak zde musí fungovat i samostatně, protože jejich primární účel je prodat produkt - trailer/film. Proto se to nedá brát jako výtka, ale jako nutnost. To je důvod, proč mají skladby v drtivé většině délku kolem dvou až tří minut.

Pokud máte něco naposloucháno, tak Vás už Existence těžko něčím překvapí. Opět jde o hybridní album, kde máme v některých případech použitou syntetiku okatým způsobem ("Uprising", "Destroyer", "Tempest") jako určenou pro sci-fi. Nejvíce mi v hlavě utkvěla fantastická věc "100 Years War", která si díky času (4 minuty) dává na čas a právě díky němu může krásně gradovat do hutného finále. Umím si ji skvěle představit v traileru na fantasy epos. Ze začátku se nezdá nějakým způsobem zásadní, ale až se rozezní první sbory, poté dojde k následnému zklidnění za pomoci ženských vokálů, tak zjistíte, že tak obyčejná skladba to zase není. Rix využívá v několika tracích ("Shadowfall", začátek "How the World Sees You") i kytarový zvuk s klasickým rockovým bicím. Album je ve většině akční, zklidnění přichází spíše v závěru ("New Beginning"), nebo až v uklidňující éterické "Beyond the Clouds". Právě tu jsme mohli slyšet v teaser traileru Jak vycvičit draka 2.

Jde rozhodně o nadprůměrné album, takže se dá s klidem doporučit každému, kdo takové hudbě podléhá a nevadí mu "nepříběh" a jednoduchost. U něčeho takového se to nedá prostě ani považovat za negativum. Všichni víme, proč tato hudbu vzniká a je potřeba ji tak brát. A čím lepší hudební sestavu doma máte, tak tím lépe vyzní velkolepost, i když Vás za to budou sousedi asi nenávidět. Celkově je hudba vyvážená bez slabších momentů, jen už nedokáže ničím překvapit. Opakovaně si opravdu pouštím jen "100 Years War". Dokonalá záležitost.

01.Millennium
02.Uprising
03.Pillars of Earth