Po Bourneovi se akční film razantně změnil a ovlivnil daný žánr jako dlouho nikdo. Každý chtěl najednou takhle kinetickou akci s dynamickým střídáním záběru a změnu lokalit. I James Bond se vydal touhle "realistickou" cestou. Po precizní trilogii s Mattem Damonem tedy fanoušci očekávali další rozplétání příběhu kolem tajných programů CIA ve strhující akční jízdě. Sám za sebe říkám, že jsem byl v kině z Bournova odkazu ihned zklamán. Nic na tom nezměnilo ani opětovné shlédnutí po roce od premiéry. Trailery byly parádní, ježe film trpěl nezáživným dějem, pomalostí a co si budeme nalhávat, chyběl hlavně Bourne. Jeremy Renner rozhodně nebyl v roli Aarona Crosse špatný, spíše naopak, ale trpěl zbytečně přeplácaným scénářem (levelování záporáku) bez nějakého směřování a bez vývoje. Díky odchodu Greengrasse, z pozice režiséra, ho nahradil scénárista předešlých dílů Tony Gilroy, což byla druhá chyba. Najednou vidíme, jak moc dělal střih u původní trilogie a v tomhle je čtyřka brzděna až do nezáživných částí. K tomu si ještě přičtěme v první polovině otravně vřískající Rachel Weisz a máme tu slušný náraz na ledovec.
Dalším plusem byla hudba Johna Powella, která se na CD ve většině nedala příliš poslouchat (na pár skvělých výjimek, hlavně díl druhý), ale ve filmu fungovala precizně. S čím tedy přišel James Newton Howard? Dokázal nahradit Powella nebo ho dokonce překonat? Bohužel, ani jedno. Sice je ve větší míře orchestrální než Powellova verze, jenže tomu chybí patřičná agresivita, kterou se prezentoval Jason Bourne. Tady jsem měl jen pocit, že Howard na soundtrack dal to, co mu zůstalo ze Salt. Do toho přimíchal něco z Powella, aby nevybočoval z řady. Zde je ten hlavní kámen úrazu. Howard měl více čerpat ze sebe a vše rozvinout jiným směrem než laciným konspiračním bicím s těžkotonážní syntetikou ala Powell nebo opakováním Salt. Ta ale měla aspoň patřičné melodie, dokázala chytit a měla tvář. Tady nic necítím. Je to suché, bez chuti, bez emocí, bez strhující akce... Jde jen o další rádoby "cool" moderní soundtrack stavící na ostinatos.
Hlavní motiv série zazní na klasický fagot už v "Legacy" nebo v "You Fell in Love", ale jen okrajově. Nový materiál zde je, jenže tak nevýrazný, že až album skončí, tak si vlastně nebudete pamatovat jedinou skladbu a nebo se k nějaké vrátit. Howard měl jít prostě jinou cestou. Možná to chtělo přinést do konspiračního filmu novou vlnu, kterou by se dal nahradil ten elektronický chaos vybudovaný kolem ostinata. Věřím, že právě taková hudba by film posunula úplně jinam a nepůsobil by tak mdle. Místo chladné elektroniky, kdyby Howard radši vytasil smyčce jako v Posledním vládci větru. Se správným zpracováním by se i tenhle Bourne stal pro většinu minimálně koukatelný. Nechci říci, že by byl tak vyloženě špatný, jenže ho provází neúprosné srovnání s předchozími díly, a to i Howarda s Powellem. Tam, kde byl Bourne dravý, tak tam je Cross nezajímavý. Už i ten Moby je spíše zbytečný a nepřekvapující.
Tržby v USA : 113 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : ---
Tržby za víkend : 38 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 276 milionů dolarů
Rozpočet : 125 milionů dolarů
Oscar : ---
Premiéra : 10.8. 2012
Distributor : Universal
Délka : 135 minut
Žánr :akční, thriller
1. | Legacy | 2:40 |
2. | Drone | 4:15 |
3. | NRAG | 0:59 |
4. | You Fell In Love | 1:42 |
5. | Program Shutdown | 3:00 |
6. | Over The Mountain | 0:51 |
7. | High Powered Rifle | 2:50 |
8. | They're All Dead | 2:48 |
9. | Manila Lab | 2:40 |
10. | Wolves / Sick Ric | 2:19 |
11. | Doctor Of What? | 4:28 |
12. | Aaron In Chicago | 1:32 |
13. | Wolf Attack | 2:57 |
14. | Chem Talk | 1:35 |
15. | Flight 167 | 3:30 |
16. | Aaron Run! | 1:08 |
17. | You Belong Here | 1:17 |
18. | Cognitive Degrade | 2:49 |
19. | 17 Hour Head Start | 3:51 |
20. | Viralled Out | 0:58 |
21. | You're Doing Fine | 1:18 |
22. | Simon Ross | 1:37 |
23. | LARX Tarmac | 1:45 |
24. | Magsaysay Suite | 3:04 |
25. | Aftermath | 2:49 |
26. | Extreme Ways (Bourne's Legacy) (Moby) | 4:51 |
Celkový čas: 63:33
4,5/10
2 komentářů:
Souhlasím s hodnocením.J.N.Howard by se měl z tohodle debaklu vzpamatovat.
U takovýchto OST se musím s hodnocením přemáhat, protože to musím poslouchat několikrát a pokud možno pár dní. Někdy je to spíše utrpení.
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)