24. 8. 2013

Top 5 - M. Night Shyamalan

Říkalo se mu "Zázračné dítě" jako Stevenu Spielbergovi, někteří ho nazývali "Mistr napětí". Bohužel ze z těchto škatulek vytrácel do zapomnění. Od režiséra vynášeného do nebe se stal smutnou ukázkou úpadku. M. Night Shyamalan se narodil 6.8. 1970 v Indii, ale vychováván byl v luxusním předměstí Philadelphie, kde se odehrává i velká část jeho filmů. Brzy začal tíhnout k filmařině, když dostal jako dárek kameru super 8. Otec chtěl, aby následoval rodinný odkaz a šel na medicínu, ale Manoje to táhlo k filmu, v čemž ho podporovala i matka. Svůj první film natočil ještě na škole, což byl rok 1992 a šlo o Praying with Anger. Peníze na natáčení získal od přátel a rodiny. Snímek se dostal i na filmový festival v Torontu. Není bez zajímavosti, že si Shyamalan střihne ve svých filmech nějakou tu roličku, takže můžete jít hledat jeho obličej.

Roku 1998 přišel jeho druhý film Úplně vzhůru (Wide Awake), ve kterém se malý Joshua nedokáže vyrovnat se smrtí svého dědečka, jenž mu byl velice blízký. Pokládá si tak otázky, zda existuje posmrtný život nebo Bůh. Tohle téma je u Shyamalana dost časté, což není překvapením, když chodil do soukromé katolické školy. Šok přišel o rok později, kdy se do kin dostal thriller Šestý smysl s Brucem Willisem. Snímek se stal okamžitým hitem a Manoje katapultoval mezi elitu. Příběh se točil kolem hocha, který má dar vidět mrtvé. Zde nezazářil jen Manoj nebo v netradiční roli Bruce Willis, ale především talentovaný Haley Joel Osment v roli chlapce vidící mrtvé lidi. Nominace na Oscara byla naprosto zasloužená. Šestý smysl byl tak překvapivým hitem, že jako jediný ten rok dokázal konkurovat novým Hvězdným válkám. Manoj si tedy mohl vybírat. U Šestého smyslu přišla i jeho dlouholetá spolupráce se skladatelem Jamesem Newtonem Howardem a je nutno podotknout, že Howard v Manojových filmech předvádí to nejlepší ze své sbírky.

Tady už má Manoj větší hračku než byla super osmička. :)

Natočil další skvělé filmy, ale začal se plížit úpadek jak kvalitativní, tak komerční a na to hlavouni v Hollywoodu slyší. Začátek se dá hledat v nevyvážené Vesnici, kde film sliboval úplně něco jiného a lidé odcházeli rozčarováni. Žena ve vodě nebo Stalo se jen potvrzovali úpadek tohoto talentu. Poslední vládce větru a Po zániku Země už jeho konec asi potvrdili. Je otázkou, kdo mu dá ještě šanci, ať už jde o producenty nebo o diváky. Pořád tajně doufám, že se probere. Spekuluje se, že by jeho další projekt mělo být pokračování Vyvoleného. Mám se radovat nebo bát? Žiji v naději, že tam Manoj stále někde a dokáže překvapit....pozitivně. Jeho cit pro strach a budování napětí byl úžasný, nemluvě o pointách. Snad mu to nešlohl James Wan. Přesto se musí nechat, že se jeho filmy rozhodně v kinech zaplatí. Shyamalan to totiž s rozpočty příliš nepřehání. Tak šupem na TOP 5, i když tady bych to nejraději o jeden stupeň stáhl. Bude to vybírání menšího zla.

1. Vyvolený (Unbreakable - 2000)

Bez váhání a pochybností jsem měl první místo vybrané hned. Říkám si, že ať natočí Shyamalan cokoli, tak od něho zůstane Vyvolený mým nejoblíbenějším filmem. Famózní ukázka práce s herci, napětím, příběhem a závěrem. Těžce originální příběh, který je komiksem a vlastně není. Bruce Willis se každý den probouzí s tím, že je něco špatně a on nedělá to, co by měl - pomáhat lidem. Když potká podivína Elijaha (tradičně skvělý Samuel L. Jackson), tak se začne postupně dozvídat o své budoucnosti a osudu. Začne chápat, proč na světě je a tohle pochopení se začne promítat i do Elijaha. Zajímalo by mě, zda mám taky někde svého Pana Skleněného. Jedna mince, dvě strany. Geniální film s geniální hudbou, kterou poslouchám už třináct let. Samozřejmě s přestávkami, kdyby se objevil nějaký rejpal. ;) Není to nejúspěšnější film tohoto režiséra, ale bez mrknutí oka ho označím za nejlepší. A tu pláštěnku chci!10/10

"Davide, víš co je nejhorší? Když nevíš kam patříš."

Tržby v USA : 95 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 143 milionů dolarů
Tržby za víkend : 30 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 248 milionů dolarů
Rozpočet : 75 milionů dolarů
Oscar :---
Premiéra : 22.11. 2000
Distributor : Buena Vista
Délka : 106 minut

2. Znamení (Signs - 2002)

Je to tak, ani druhé místo nezůstalo na Šestý smysl. Dávám přednost nalezené víře ve Znamení. Tentokrát Bruce Willise vystřídal neméně skvělý Mel Gibson. Děj odehrávajíc se jen na farmě obklopené mimozemšťanama na papíře mohl vypadat celkem zajímavě, rozuměj vtipně, když se podívám jen na námět. Ale Manoj, s posledním geniálním zábleskem, to povýšil do první ligy, kde by měl radost i Hitchcock. Skvěle budované napětí se skvělou pointou, u které praská zubní sklovina snad jen ateistům. Kontroverze nastala jen kolem vzhledu mimozemšťanů, respektive jejich technická kvalita. Osobně jsem s tím žádný problém neměl. Dodnes obdivuji spíše nadčasově dojemný příběh o jedné rodině procházející zkouškou a poselstvím. 9,5/10

Tržby v USA : 227 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 320 milionů dolarů
Tržby za víkend : 60 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 408 milionů dolarů
Rozpočet :72 milionů dolarů
Oscar :---
Premiéra : 2.8.2002
Distributor : Buena Vista
Délka : 107 minut

3. Šestý smysl (The Sixth Sense - 1999)

Až třetí pozice je určená tomuto slavnému filmu. Co si budeme povídat, film pozvedla především geniální pointa, která postavila děj na hlavu. Respektive tedy tím správným směrem. Můžeme obdivovat, jak se tento duchařský thriller Manojovi nerozpadl pod rukama. Bruce Willis podává taky jeden ze svých nejlepších hereckých výkonů a o mladičkém Osmentovi byla už řeč. Atmosférická pecka drtící dementní krváky z produkce Michaela Baye. Film na první rande. :) 9/10

"Víš, mám takový problém. Vidím mrtvé lidi."

Tržby v USA : 294 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 470 milionů dolarů
Tržby za víkend : 27 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 673 milionů dolarů
Rozpočet : 40 milionů dolarů
Oscar : 6 nominací
Premiéra : 6.8. 1999
Distributor : Buena Vista
Délka : 107 minut

4. Vesnice (The Village - 2004)

První náznaky úpadku. I tak se jedná o slušný film a do první poloviny má i povedenou atmosféru. Řekněme, že jde o poslední dobrý film z těch skvělých. Co si budeme nalhávat, hodně dělá i povedená Howardova hudba (ach ty housle). Ale i já si občas říkám, že bych si šel koupit pozemek nebo ostrov a bydlet tam, když to tu tak vidím. Stejně bych před tím nejspíš neutekl... Škoda, že druhá polovina filmu nešla jinou cestou a nebo aby snímek nesliboval to, co není. Shyamalan se měl z té škatulky "ten, co přinese tajemný a strašidelný snímek se skvělým zvratem" co nejdříve dostat. Otázkou ale je, zda vytyčený směr s After Earth a Posledním vládcem větru, je ten správný. Spíše by to chtělo něco komornějšího. Takový Devil z jeho produkce nebyl špatný. 7/10

Tržby v USA : 114 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 150 milionů dolarů
Tržby za víkend : 51 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 257 milionů dolarů
Rozpočet : 60 milionů dolarů
Oscar : 1 nominace
Premiéra : 30.7. 2004
Distributor : Buena Vista
Délka : 108 minut

5. Stalo se (The Happening - 2008)

Pro mě je Stalo se nejmenším zlem na pátém místě. Pořád má slušné scény, bohužel je to utloukáno zelenou agitkou. Mám rád přírodu, ale to jakým způsobem je tohle propagováno mi prostě vadí. Spíše to vypadá na vytváření náboženství. Po zániku Země v tom člověka jen utvrdilo. Říkám si jestli Manoj taky není v scientologické církvi jako Will Smith, Tom Cruise nebo John Travolta. Buď jak buď, film se příliš nepovedl (Marky Mark byl opět topornej). V hlavě mi zůstala jen scéna ze ZOO s krmením zvířat, což je sakra málo. Žádné mrazení po zádech, žádná hluboká myšlenka, jen vítr a stromy. Více asi prozrazovat nebudu. 5/10

Tržby v USA : 65 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 73 milionů dolarů
Tržby za víkend : 30 milionů dolarů