10. 8. 2013

Ospalá díra (Sleepy Hollow) - Danny Elfman

Střihoruký Edward nebo Velká ryba mi musejí prominout, ale nejoblíbenějším filmem Tima Burtona je pro jednoznačně Ospalá díra. Film natočený podle povídky „The Legend of Sleepy Hollow“ spisovatele Washingtona Irvinga mě vždy dokáže uhranout a pohltit. Zde mi ještě Johnny Depp nelezl na nervy s tím svým podivínským projevem. Jako pokrokový mladý konstábl Ichabod Crane má své kouzlo stejně jako celý film s krásnou Christinou Ricci. Zastavit bezhlavého jezdce není sranda, Ichaboda to bude stát hodně námahy a obyvatele městečka Sleepy Hollow i několik hlav. Tim Burton opět představil svou fantazii v temně úchylném provedení jak mají jeho fanoušci rádi. Škoda, že se nechal zlákat pastelkama v Alence.

I zde mu vytváří hudební doprovod jeho dvorní skladatel Danny Elfman. Ten opustil svou masivně goticko-fantasy hudbu z počátku své kariéry ve prospěch minimalismu a komediálnosti. Jeho fanoušci s nostalgií vzpomínali na roky před 1990. Zde se ale Elfmanovi podařilo dostat se zpět do studnice nápadu a svého dřívějšího pojetí filmové hudby. Sice nejde o fantasy jako takové, takže by někteří mohli být zklamáni. Album je spíše na hranici s hororem. Zlověstný úvod v "Introduction" s chlapeckým hlasem naznačuje věci příští. V téhle jediné skladbě jsme dokonale zpracováváni mužským sborem, varhany, zvonkohrou, bicími a žesťovými nástroji nebo už zmiňovaným chlapeckým hlasem.

Velkolepá "Main Title" je úžasně vrstevnatá. Radost poslouchat práci s orchestrem na sluchátkách. Skladba nás doprovází na cestě Ichaboda Cranea do Sleepy Hollow. Přelévají se nám tu melodie i nálady. Fantastické práce žesťových nástrojů. "Young Ichabod" je složen převážně z dětského hlasu a sólového piána. Téma je hravé a kouzelné hrající na pozadí vzpomínek Ichaboda na svou matku. "Sweet Dreams" a "More Dreams" pracují s tím stejným motivem. Vytváří to paralelu k bombastickému zbytku mezi nímž jsou tyto dojemné skladby sevřené. "The Story..." dostáváme při vyprávění Baltuse Van Tassella o bezhlavém jezdci. Skladba začíná postupně gradovat k dechovému a sborovém projevu.

Hororové takřka démonické pojetí získala další skvělá skladba "Into The Woods / The Witch". Mamutí je devítiminutová "The Tree of Death" s neustále se měnícím tempem a žánry, od akčního přes hororový až po dramatický s gotickým nádechem. Na soundtracku najdeme tři primární motivy - mladý Ichabod, bezhlavý jezdec a milostné téma. "End Credits" už tento kouzelný soundtrack uzavírá v nastaveném stylu chlapeckého sboru a zvonků. S přehledem se tedy jedná o jeden z nejlepších soundtracků Dannyho Elfmana, který absolutně nic neztratil ze své atmosféry a kvalit. Maximálně melodické od začátku do konce a to i s hororovým tónem.

1.  Introduction
2.  Main Titles
3.  Young Ichabod