8. 7. 2013

Znamení (Signs) - James Newton Howard

Znamení se dá považovat za poslední úspěšný film M. Night Shyamalana. Režisér, známý svým citem pro navození atmosféry, tajemna a příběhové pointy, nezklamal ani u svého třetího celovečerního filmu. Tentokrát zde nemáme duchy nebo "hrdiny", ale obyčejného kazatele Grahama Hesse s jeho farmářskou rodinou, která musí čelit mimozemské invazi. Ta tu ale není pojatá tak, jak jsme zvyklí, ukázkou hromadné destrukce. Cílem filmu je najít Grahamovu víru v Boha potom, co zemřela jeho manželka a k tomu nám slouží jako prostředek návštěvníci z vesmíru. Svým způsobem jde o originální a zajímavé pojetí této tematiky a se slušným ozvučením dokáže navodit skutečný pocit strachu, i když nic nevidíme. Shyamalan zde opět zúročuje skvělou práci se zvukem, kamerou a střihem. Vytváří dokonalou iluzi strachu i z toho, že se hlavní postava prochází okolo kukuřičného pole. Tenhle cit pro atmosféru v pozdějších filmech ztratil a my můžeme jen doufat, že se z těch počítačových srágor vyhrabe a dá znova přednost tomu, co mu jde nejlépe - budování napětí za minimální peníz.

Už Spielberg věděl, že správný thriller potřebuje i působivý hudební doprovod. Proč zmiňuji Spielberga? Tak důvody jsou dva. Ten první je, že u strukturově podobných Čelistí mu Williams zdárně sekundoval. A druhý důvod je Shyamalanuv vzor v podobě právě Stevena Spielberga. Ind má to štěstí v podobě skladatele Jamese Newton Howarda. Minimálně v jeho pozdějších filmech dělá Howardova hudba přibližně polovinu kvalit výsledného díla.

Tady je nahrávka z velké části spíše intimní, což je pochopitelný vzhledem k ději, který se odehrává na malé farmě a se světem jsme spojeni jen skrze televizi a nebo rádio. Zde vznikalo mnoho kontroverzí, kdy se některým zdálo, že poslední čtvrtina filmu nepůsobí tak, jako ten zbytek. I proto jsem výše zmínil Čelisti, kdy nám Spielberg odhalil žraloka až na konci. Tady s tím měli někteří problémy a je to spíše na subjektivním pocitu. Ve Válce světů byly některé otázky zodpovězeny (třeba proč sem přišli), ale zde se toho nedočkáme. A s tímhle vším musel Howard pracovat. Musel vystihnout určitou izolovanost rodiny, šponovat napětí, utužit rodinné hodnoty a nakonec pracovat i v duchovní rovině.

Dá se říct, že takovéhle filmy tvořil především Hitchcock s Herrmannem a musím říct, že by byli nejspíš pyšní. Hlavní motiv se pomalu vkrádá pod kůži a dává v instrumentaci vzpomenout na Psycho. Motiv takřka vedoucí k šílenství se stal jedním z poznávacích znamení nejen celého filmu. Bez přehánění se dá říci, že zde máme dva hlavní motivy, které se propojují a vytváří velice zneklidňující atmosféru, ať už za pomoci dechových nástrojů, pískavě tahaných smyčců nebo perkusí. Jeden jsem už zmiňoval a druhý na nás útočí po citové úrovni. Prostor dostává ve skvělé skladbě "Asthma Attack". Vytváří až smutně heroický dojem, který graduje ve strhující "The Hand of Fate - Part I", kde se oba motivy spojují dohromady. Počáteční napětí zde rozsekne piáno postupně nás vedoucí k finální konfrontaci a vrcholu celého soundtracku. Člověk až žasne, co Howard ze sebe vypustil pro jednu malou farmu. To, co se děje po čtvrté minutě za přispění smyčců, je u tohohle snímku neskutečný.

Takhle by měl vypadat každý thrillerový hudební doprovod, který se nebojí pracovat s motivem a emocemi. Nespoléhá se jen na skřípající zvuky nebo elektronické vrzání. Howard ukázal, že to jde i tímto způsobem a album se tím dá poslouchat i samostatně. Doporučuji na poslech především večer v posteli a nebo do sluchátek. Fantastická práce. Plný počet unikl jen díky obsahu dvou melodií, se kterými se sice výborně pracuje, ale je jich prostě málo ve srovnání s desítkovými tituly. I tak je devítka vynikající a naprosto zasloužená.

1.  Main Title
2.  First Crop Circles
3.  Roof Intruder