20. 6. 2013

Muž z oceli - Hans Zimmer

Man of Steel je očekávaná pecka Zacka Snydera, režiséra 300 : Bitva u Thermopyl, kde na něj dohlíží takřka všemi veleben Chris Nolan. Jeho trilogie o Batmanovi změnila komiksový svět a přivedla nám dosud neviděný reálný pohled na hrdinu z knížek. Spojení těchto dvou pánů bylo snem velké části fanoušků - Snyder zvládá s přehledem vizuál a Nolan pohlídá jako producent scénář i samotného Snydera, aby se neutrhl ze řetězu. :)

O filmu se zmiňovat nebudu, takže rovnou přeskočím k výběru skladatele, a jak se dalo čekat podle jména Nolan, tak soundtrack dostal na starost Hans Zimmer. Prý ho Chris musel ukecávat snad tři měsíce, aby se o hudební doprovod postaral. Fanoušci vrněli blahem ještě více, ale sám jsem cítil průser po tom, co Zimmer v poslední době předvádí. Sice to není tak hrozné, ale některé obavy se potvrdily.

Co si budeme povídat, Zimmer je zřejmě nejvytíženějším skladatelem současnosti a popravdě, je to znát. Přijde mi, že vždy vytvoří dvě tři melodie a pak se jedná jen o synťákový šum na zalepení místa. Opět je tedy orchestr silně upozaděn, nebo spíš vynechán a dostaneme jen nálož jedniček a nul. To by odpovídalo i tomu, co Hans měl sám prohlásit a to, že nerad pracuje s orchestrem. Aby ne. Stačí správný program a hudbu může tvořit každý moula.

Kdyby se na tuhle recyklačku vysral a radši vytvářel maximálně dva soundtracky ročně, udělá tak lépe. Možná by ani nemusel ročně. Člověk si může říct, že to působí ve filmu atmosféricky, ale posluchače tohle moc nezajímá.

Hlavní motiv jsme měli možnost slyšet už v traileru a tady ho dostaneme ve slušné zásobě. Je tvořen především piánem jako ve skladbě "What Are You Going to Do When You Are Not Saving the World". Zde dobře vynikne. Paradoxně se ale nejlepším motivem může pyšnit Zod, ať už jde o "General Zod"  nebo závěrečnou "Arcade". Je správně dravá a pobudí s určité letargie, i když jsme i předtím byli zásobeni akcí. S délkou nahrávky je to jednoznačně největším kladem soundtracku.

Hans se nás snaží přesvědčit o opaku, ale víc toho na albu prostě není. Hromada elektroniky a perkusí bez života. Jen další průměrný Zimmer. Jak jsem psal v jiném článku, zlaté časy Gladiátora jsou nejspíš nenávratně pryč a my se musíme spokojit s tímto. Už se začínám bát, kdy Hans opět usedne ke svému PC a vytvoří další nudu bez života s pár náznaky jeho skutečného potenciálu. Bohužel se vyčerpává na zbytečných projektech a takový Man of Steel poté nedostane soundtrack jaký by si zasloužil. Man of Steel se hudebně kouká Williamsovi na záda.

CD1
  1. Look To The Stars (2:58)
  2. Oil Rig (1:45)