6. 6. 2013

King Kong - James Newton Howard

Po obrovském úspěchu Pána prstenů měl Peter Jackson otevřenou cestu do všech hollywoodských dveří, a tak se rozhodl vrhnout na novou verzi King Konga, kterou měl v plánu už před natočením Tolkienovi trilogie. Původní film z roku 1933 o cestě na Ostrov lebek patří k Jacksonovým nejoblíbenějším a jeho natočením se mu splnil další sen, i přesto, že problémy provázely především rozpočet, který se ze 150 milionů vyšplhal na v tu dobu rekordních 207 milionů dolarů, nemluvě o dalších šedesáti milionech určených na marketing. Se zaplacením ale takové problémy nebyly kvůli pozitivním kritikám a Peterovu jménu. Recenzenti filmu vyčítali jen přílišnou délku, která činila přes tři hodiny, konkrétně 187 minut. Snímek v kinech utržil na 550 milionů dolarů, takže producenti mohli být relativně spokojeni. Jen se čekalo mnohem víc.

Další problém se vyskytnul na poli skladale, kterou měl zaujmout osvědčený Peterův spolupracovník Howard Shore. Po neshodách o tom, jak by měl soundtrack vypadat, odstoupil a nahradil ho James Newton Howard, který dostal těžký úkol na složení hudby kvůli nedostatku času. I přes tento handicap ale album ke King Kongovi získalo nominaci na Zlatý Globus. Samotný snímek získal tři Oscary (vizuální efekty, zvuk, střih zvuku) ze čtyř nominací (výprava).

James N. Howard se kvůli času vyvaroval složitějších kompozic s použitím sborů a přináší nám takřka čistě orchestrální záležitost. Jen v několika kouscích (závěr „It’s Deserted“) uslyšíme vokály. Rozhodně to ale není příliš na škodu, protože vedle tajemných nebo akčnějších skladeb, které nás provází během návštěvy ostrova, se dočkáme i překvapivě romantičtějších částí hraných na Howardovo oblíbené piano,kde se nám snaží nastínit nejen „lásku“ mezi opicí a slečnou Darrow, ale i dobu roku 1933.

Ústřední „milostný“ motiv je skutečně nádherný, ať už je hrán na jakýkoliv nástroj. Především skladby „Beautiful“ nebo „Central park“, kde dominuje zmiňované piano, stojí za poslech. Člověk by se jim nebránil ani na svatbě. Tenhle motiv asi ze všech nejvíce vyčnívá z celkové kompilace. Zajímalo by mě, jak by vypadal soundtrack, kdyby na něm dělal od začátku samotný James Newton Howard. Docela rád bych si ale poslech, co měl už Shore rozpracovaný a určitě nejsem sám.

King Kong filmový svět nezměnil, stejně tak i ten hudební, přesto však se jedná o skvělý dobrodružný snímek s povedeným soundtrackem, kterému ale chybí velkolepost, kterou by takový film potřeboval. Tím by narostl do skutečně obřích rozměrů a je to na něm skutečně znát, že takové ambice tu opravdu byly. Tady mě hrozně mrzí ona neshoda mezi režisérem a skladatelem díky níž jsme byli ochuzeni o možný desítkový skvost. I tak ale musím Jamese pochválit za profesionálně odvedenou práci, nadstandartní délku a neuvěřitelně krásný dětský hlas ve skladbě „Beauty Killed the Beast (Part IV)“.
  1. „King Kong“ – 1:09
  2. „A Fateful Meeting“ – 4:16
  3. „Defeat Is Always Momentary“ – 2:48