9. 5. 2015

Avengers: Age of Ultron - filmová recenze

Premiéru Age of Ultron mám už nějakou dobu za sebou, ale schválně jsem čekal, až opadne hype z veleočekávaného pokračování hitu Avengers. Od filmu jsem příliš neočekával, což je asi jen dobře. K tomu se ale dostanu až později. V Age of Ultron partě superhrdinů zatopí tentokrát umělá inteligence, za jejímž vznikem stojí Starkova zvědavost a Lokiho žezlo. Vedle postav představených minule se dočkáme především dvou nových přírůstků – Scarlet Witch a Quicksilvera, kdy především první zmiňovaná působí zajímavě, i když nevyužitě. Dějově se Marvel nepředvedl a vesměs nyní víte přesně to, co je třeba. Je velkým překvapením, že druzí Avengers nemají na universum ani zdaleka takový dopad jako například Winter Soldier, který je snad ve všech ohledech lepší a zajímavější než tahle týmovka.

Největším problémem filmu tkví v tom, že všichni, ať už před nebo za kamerou, si byli vědomi, že Age of Ultron vydělá hromadu peněz, takže stačí do kin hodit opsané pokračování, do traileru pustit rádoby osudové okamžiky a masa se pohrne sama. Whedon absolutně rezignoval na jakýkoli progres. Natočil jednu velkou šedou nudu za 250 milionů dolarů, kdy v závěrečném střetu nahradila Chitauri bezpohlavní smečka robotů. Tím se dostávám k samotném záporákovi Ultronovi. Ten se může opřít o vynikající Spaderův baryton, ale Marvel jen podtrhuje svou neschopnost vytvořit zápornou postavu, která by nebyla k smíchu,což krásně podtrhuje směšný Thanos... Tomu nahrává i digi provedení spíše zapadající do animáku od Pixaru. Srovnejte z působivostí Terminátora 2 a jeho praktických efektů. Nepochopím, že v Hollywoodu dávají takový samoúčelný prostor technologii, která evidentně sama o sobě nefunguje. Podívejte se na první Jurský park a nynější záběry z pokračování pod názvem Jurský svět. Když už nic jiného, tak aspoň Nolan dobře vyhodnotil za nejlepší kombinovat praktiku s CGI v Interstellaru. V Age of Ultron sledujete opravdu jen nevyužitou CGI figurku, kterou v závěru podpoří stovka dalších a sledování se postupně stává ubíjejícím.

Pokud si někdo myslí, že to herci zachraňují, tak se plete. Jak jsem psal výše, každý si byl vědom toho, že film vydělá neskutečný balík a první dny od premiéry to potvrzují. Nikdo nemá snahu něco hrát a nebyl to asi ani záměr. Často se dostavil pocit, že sleduji partu modelů, kteří se mají jen tvářit cool, jako by je točil Bay. Smutné, ale je to tak. Sice to s filmem příliš nesouvisí, ale něco to vypovídá. Několik týdnů před premiérou herci navštívili nemocnici s postiženými, neobešlo se to i bez dárků a fotek. Jen promyšlený marketing. Říká se, darovanému koni na zuby nehleď, ale zastávám názor, že právě důvod darů je ten nejdůležitější, což zjistili už v Troji. Největší prostor dostává synek z farmy jménem Hawkey, což je jen proto, že on sám sólovku nemá a evidentně ani mít nebude. Jeho pokus o vtip v závěru při ulehání na lavičku po bitvě jen podtrhuje marnost v neustálé kadenci humoru. Připomíná mi to Hru o trůny, kde si zase tvůrci myslí, že když se divák už může nudit, tak tam strčí pohled na kozy a vyholené klíny. A že těch pohledů tam je.

Zpět k filmu. Po zkušenostech s Iron Manem 3 jsem ignoroval podávanou vážnost a osudovost v trailerech na druhé Avengers, což bylo jen a jen dobře. Stejně jako v Thorovi 2 i zde se vážnost podává přes šedivý filtr a nikoli dějem. Opět se jedná o taškařici s více či méně povedenými vtipy. Některé vyzní do prázdná, některé jsou mimo a další skončí u trapného pokusu. Zasmál jsem se asi čtyřikrát, což mi u dvou a půl hodinového filmu přijde dost slabé. A pokud čekáte něco ve stylu Loki vs Hulk a jejich „slabý bůh“, tak se vraťte nohama na zem. Tady za nejpovedenější vtipnou scénu považuji zvedání kladiva. Na druhou stranu se Marvel neustálým vtipkováním připravil o možnost osudového vykreslení Kapitána Ameriky při pohnutí kladiva (Vision).

Sázka na jistotu, nuda, mizerné charaktery podávané přes modely, to vše nezachrání ani především povedený souboj mezi Hulkusterem a Hulkem. Stejně tak by se dalo psát o Tylerově hudbě, jenž zachycuje ve fragmentech Silvestriho motiv, ale jinak jde u těžkou rutinu. Jen to celé podtrhuje onu marnost. Film přinese radost jedině geekům a účetním u Marvelu, respektive Disneyho, jenž má na zimu připravenou další kasovní jistotu a tou jsou Hvězdné války, jenž bude také ždímat, jak to jen půjde. Snad se v tom Abramse neutopí stejně jako Whedon, který od projektu raději utíká. Seriálový Daredevil je kvalitativně na míle daleko od této vyhypované limonády.

P.S.: Dabing sráží film ještě níž. Vyhněte se mu!

+ solidní technická stránka, některé kladné postavy

- děj, digi přeplácanost, film čistě na zakázku, kdy je to hodně znát, nesmrtelnost, hudba, atd.