24. 1. 2014

Hook (1991 - Kompletní nahrávka z roku 2012) - John Williams

Ačkoli je Hook všeobecně pokládán za slabší Spielbergovo dílo, i tak mu nedokážu odolat. Svým způsobem má snímek určité kouzlo. Je sice pravdou, že herecké hvězdy mu spíše škodí, kdy se právě pozornost diváka upírá na Robina Williamse, Julii Roberts nebo Dustina Hoffmana místo, abychom sledovali Petera Pana nebo Hooka. Z určitého pohledu i triková stránka rychle zestárla a výprava spíše budí kontroverzi, přestože byla nominace na Oscara poměrně jistá. Chápu kritiky, ale stejně mě to příliš neodradí od sledování Hooka, kdy ho považuji za jedno z nejlepších převedení Petera Pana na stříbrné plátno. Asi nostalgie či co. Spielberg už se v té době připravoval na svůj nejúspěšnější rok a to 1993, kdy kina a ceny ovládl dvojicí Schindlerův seznam a Jurský park. Jak je zvykem, tak záda mu mohutně kryl John Williams a to i v Hookovi, který patří k tomu nejlepšímu, co kdy složil.

V roce 1985 pracoval John Williams se svým přítelem a textařem Leslie Bricussem na muzikálu Hook, ale projekt byl nakonec zrušen. Přesto bylo dokončeno deset písní, ze kterých Williams čerpal u filmové verze a motivy rozmístil po celé délce soundtracku, přičemž dvě skladby se objevily poměrně bez úhony celé. Právě díky této dlouhodobé, i když nechtěné přípravě, je album tak tématicky robustní. Díky přípravě pro muzikál působí soundtrack často jako tvorba právě pro něj nebo pro balet. Takový styl se objevuje především ve scénách, kdy Peter Pan létá. Hudba navazuje na rytmus obrazu, zdůrazňuje akci. Někdo udělá rychlejší pohyb a orchestr ho s důrazem následuje. Díky všem aspektům je soundtrack přirovnáván k Čajkovskému Louskáčkovi. Hook nabízí přibližně tucet motivů (!), kdy je vzájemně kombinuje v dalších variacích. Jde o nesmírně složité a komplexní dílo. V několika oblastech dokáže evokovat upřímnost filmu Sám doma.

Williams pro film složil obrovské množství hudby, kdy film skáče z místa na místo a od jedné postavy k druhé, což skladateli zkomplikovalo tvorbu a návaznost. Ale stejně jako u E.T.- Mimozemšťana si s tím dokázal poradit na jedničku, čímž překrývá některé neduhy filmu. Části témat byly vzaty ze Sám doma nebo Indiany Jonese a Poslední křížové výpravy, přitom některé později dostanou prostor pro svůj rozkvět v Navždy a daleko, Jurském parku nebo ve Star Wars: Epizoda 1. Hlavní motiv slyšitelný v „Prologue“ patří k jednomu z nejlepších motivů, se kterým Williams kdy přišel. V čase 8:50 se ho dočkáme například v „Remembering Childhood“, „Granny Wendy“ (1:25) či "The Arrival of Tink and Flight to Neverland" (5:05). Nádherně vznosný motiv připomíná pozdějšího prvního Pottera.

Vedle hlavního motivu tu máme například vedlejší, ale nikoli nedůležitý, roztomilý (rozuměj hravý) motiv pro Hooka a jeho sluhu Smee v dechové podobě („Presenting the Hook“ nebo „Pirates!“), kdy vzorec pochází ze Sám doma jako charakteristika pro potácející se zloděje. Většina témat pro postavy je obsažena v samotných názvech skladeb, kdy nám sám tvůrce napovídá, co čekat. To platí jak u motivu pro Wendy, tak pro Tink.

Soundtrack k Hookovi je takový potopený klenot díky strhání filmu u kritiky a rychlejšího opadnutí zájmu u pokladen kin. Kolikrát jsme se setkali s tím, že OST doplatí na "slabší" film. V loňském roce to platí například pro Mortal Instruments. Hook představuje vše, co máme na Williamsově tvorbě (ne)rádi. Hudbu můžeme zkoumat ve své propracovanosti celé týdny, obsahuje neuvěřitelné množství nápadů do budoucnosti, ale zároveň vychází i z Williamsovy tvorby minulé, kdy nám instrumentace a vzorce připomenou především film Sám doma za pomoci zvonků, abychom to měli pro určení co nejsnazší. Pro recenzi jsem získal luxusní 2 CD verzi z roku 2012 od vydavatele La-La Land se 140-ti minutovým obsahem v perfektní zvukové kvalitě, která podtrhuje toto výjimečné dílo.

Tržby v USA : 119,7 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 239,5 milionů dolarů
Tržby za víkend : 13,5 milionů dolarů