21. 8. 2013

Kovbojové a vetřelci (Cowboys and Aliens) - Harry Gregson Williams

Tak tu máme další film o šmejdech z vesmíru, tentokrát ve westernu. Unášeli lidi v každé době a režisér Iron Mana John Favreau nám to přišel sdělit skrze scénář "oblíbeného" Damona Lindelofa (např. Prometheus). Těžko říct, jak film vypadal na papíře, ale troufám si tvrdit, že nyní by Craig ani Ford do toho znovu nešli. Celkem slušný propadák. Sice to není kvalitativně takový průser jako jiný finanční exploze, ale že bych za to vyhodil skoro dvě stovky v Cinestaru to opravdu ne. Tím nenápadně narážím na Lone Ranger. Sám za sebe říkám, že pokud chci western, tak bez mimozemšťanů a nebo mluvících koní s dementním Johnny Deppem. Kde jsou časy Sedmi statečných a nebo klasik v podobě Tenkrát na západě, filmy s Johnem Waynem apod. Třeba ani 3:10 Vlak do Yumy nebyl vůbec špatný. Tohle moderní pojetí mě spíše irituje. Chápu, že mladší jsou mnohem shovívavější, ale.... No, vrátím se zpět ke Kovbojům.

Favraeu nebyl příliš spokojený s Djawadím u Iron Mana (ani se nedivím). Sice má dobré vztahy s Johnem Debneym, ale u Kovbojů se obrátil na Media Ventures a Harryho Gregsona-Williamse. Bez nadsázky se dá říci, že s Powellem jsou v Media ti nejtalentovanější. I když je Gregson-Williams považován za jednoho z nejschopnějších z oné firmy a zde kombinuje jak Powella tak například Henryho Jackmana, tak je album překvapivě stereotypní a svým způsobem nudné. Kombinuje klasické postupy posledních let stejně jako symfonický orchestr s elektronikou. Instrumentace je podobná hned několika zdrojům jako třeba 3:10 to Yuma nebo Arnoldovu pojetí mimozemského útoku s posílenou rolí elektrických kytar.

I zde na albu můžeme slyšet více a více vytěžovanou vokalistku Lisbeth Scott. Sice nemá nějakou dominantnější polohu, ale slyšet je. Za zmínku stojí především dvě skladby. Tou první je hned úvodní "Jake Lonergan" s povedeným hlavním motivem se zmiňovaným zvukem kytar propojujíc Divoký západ a dnešní dobu. Druhou je "Ella's Mission", kde právě můžeme slyšet Lisbethin hlas. Před ním nás ale čekají nádherné smyčce houslí. Opravdu povedená část. Škoda, že si Gregson-Williams nevzpomněl na Království nebeské nebo Letopisy Narnie, mohl nám přinést mnohem barvitější hudbu. Alan Silvestri (Mumie se vrací, Van Helsing) ukázal, že i k nepodařenému filmu se dá napsat skvělá hudba.

Kovbojové a vetřelci jsou takovým standardem. Nezklamou, ale ani nenadchnou. Je to taková rutina se dvěma zajímavějšími skladbami a občasným nápadem navíc. Rozhodně je to ale víc než předvádí Zimmer a zbytek z Media Ventures. Po recenzování Pacific Rim jsem nakonec rád, že tento film dostal na starost právě Harry. S Djawadím by to mohlo dopadnout podstatně hůř. Nejspíš bychom dostali dalšího Iron Mana. Pokud se vám film líbil, tak se bude líbit i hudba. Pokud ne, tak je menší pravděpodobnost, že to bude u soundtracku jiné. Není v něm nic natolik strhujícího, aby to dokázalo zaujmout nefanoušky.

1.  Jake Lonergan 3:07
2.  Palms To Heaven 2:24
3.  Col. Woodrow Dolarhyde 4:51