3. 6. 2013

Tintinova dobrodružství - John Williams

Na začátek musím zmínit, že i já v dětství četl Hergého komiks o klukovi s nagelovanou patkou. Sice nepatřím mezi fanoušky Tintina, ale slušně jsem se bavil. Abych pravdu řekl, nikdy jsem si ho ale nedokázal představit na plátně. Jen díky jménu Stevena Spielberga a Petera Jacksona jsem tomuto projektu věřil a první recenze mi daly za pravdu, že Steven je zpět a po zklamání většiny lidí z posleního dobrodružství Indiany Jones, pro kterého byl mimochodem Tintin předlohou, dokázal dostát svému jménu a napravit si reputaci, kterou mu pošramotil nejen zmiňovaný čtvrtý Indy, ale i nepřesvědčivé telelevizní produkty. George Lucas konečně není v dohledu, tak se můžeme v poklidu usadit v kině do křesla.  Se Spielbergem se samozřejmě vrátil i jeho dvorní skladatel, John Wiliams, a my se zaměříme na to, čím nás v Tintinovi obdaroval.

the-secret-the-unicorn07

Na začátku na nás zautočí progresivní jazz, což jsem rozhodně nečekal. Celkem šok, i když ne tolik, jako podobná skladba Knight Bus z Harryho Pottera a vězně z Azkabanu. Tenhle styl se objeví na albu ještě několikrát, ale prostor dostávájí i klasické Williamsovi fanfáry, tolik známe právě z Indyho. Občas to oživuje piano hrající jinou linku, ale nepůsobí rušivě. Celkově je album hravé a nejvíce ze všech děl zmíněného tvůrce, připomíná soundtracky kouzelníka z Bradavic a Chyť mě, když to dokážeš.

Co tu je ale jinak než v předchozích soundtracích Johna Williams, je absence skutečně ústředního motivu, na který jsme u něho zvyklí. Samozřejmě, že tu hlavní motiv máme, ale nevyčnívá nad ostatní jako dříve. Snad každý film ve spojení Spielberg/Williams měl charakteristickou melodii podle níž se dal identifikovat i samotný film. To tady bohužel není a je to na škodu. Album jede vlastně kupředu a nikde se moc nezastavuje a nějaké náznaky emocí úplně chybí.

the_secret_the_unicorn01
Dočkali jsme se dalšího profesionálního soundtracku z dílny Johna Williamse, ale nemyslím si, že bych se k němu později vracel. Není to o tom, že by nebyl kvalitní, to rozhodně ne, jen není natolik zajímavý a jak už bylo zmíněno výš, postrádá emoce. Aspoň pro mě.
  1. The Adventures Of Tintin
  2. Snowy’s Theme
  3. The Secret Of The Scrolls