Po
obrovském úspěchu prvního dílu tlačil Spielberg na Chrichtona, aby
napsal další díl Jurského parku. Ten se po počáteční nechuti vrhl do
psaní a román s podtitulem Ztracený svět vtrhl na pulty v roce 1995.
Příprava filmu se rozběhla o rok později, aby v létě 1997 mohli diváci
opět spatřit oživlé tvory z dílny InGenu. Snímek měl ihned rekordní
tržby během prvního víkendu, ale kritika snímek vcelku rozcupovala a na
stejné vlně se nesla nálada diváků. Film byl úspěšný, jinak to dopadnou
ani nemohlo, ale čekalo se mnohem více, nemluvě o padnuvší miliardě. Tu
nakonec zdolal až Titanic ve stejném roce. Rozdíl oproti jedničce nebyl
ani tak v kvalitě jako spíše v samotném pojetí. Ztracený svět je
podstatně temnější, depresivnější a nebýt konce, tak i vážnější. Zatímco
jednička se pohybovala někde mezi thrillerem a rodinným dobrodružstvím,
tak dvojka je protknutá thrillerovou atmosférou až to praští.
Sam
Neil jako Dr. Grant se nevrátil a jeho úlohu převzal Jeff Goldblum,
který byl přeci jen v Jurském parku na druhé koleji a až zde dostal
prostor pro své ego. Loď opustila i Laura Dern, kterou nahradila pro mé
oči příjemnější Julianne Moore. Děj je postaven na nucené výpravě Iana
Malcolma (Goldblum) za svou přítelkyní Sarah (Moore) na ostrov Isla
Sorna, který slouží jako chovná stanice dinosaurů pro Isla Nublar z
jedničky. Na Isla Sornu se vydává skupina lovců v čele s Peterem Ludlowem, synovcem Johna Hammonda. Cílem je vyvézt zvířata z ostrova do San Diega, kde má
být postavený obrovský park. Tím jsou karty rozdány. Hned víme, kdo je
kladný a kdo záporný hrdina. Tady Steven hraje na jistotu a už můžeme předem hádat kdo zemře, kdo bude žít apod.
Přiznávám,
pro mě je Ztracený svět podstatně lepší než Jurský park a to z mnoha
důvodů. Na jedničce jsem vyrůstal a dodnes mě dokáže uchvátit její
triková stránka, ale pokud si ji odmyslím, tak dějově je mnohem méně
zajímavá. Ztracený svět má podstatně lepší akční stránku a taková scéna v přívěsu nad propastí je i dnes učebnicová. V některých momentech má film až vražedné tempo.
Když tyrannosauři napadnou kemp a jeden z nich strčí hlavu do stanu, tak
snad půl hodiny sledujeme strhující úprk před nejrůznějším nebezpečím,
kterému vévodí honička s raptory na opuštěném stanovišti InGenu.
Stejně
jako film i hudba se setkala s množstvím protichůdných názorů, kdy
jedni chválili a druzí kritizovali. A s odstupem času musím říct, že se
snímek stal dost nedoceněným. Možná tím nejvíce ve Spielbergově a
Williamsově kariéře. Soundtrack Johna Williamse je unikátní, odvážný a
energický hned v několika ohledech. Jde o jeho čtrnáctý soundtrack pro
Spielberga a podařilo se mu vytvořit naprosto nový zvuk nejen pro tuhle
dinosauří sérii. Skladatel přišel s úplně novou hudbou a starší motivy
jsou zaměstnány jen okrajově. Naprosto nový zvuk je položen především na
zaměstnání perkusí a různých bubnů pro dynamické vyprávění. Některé
části jsou opravdu zběsilé a někdy dokážou připomenout Silvestriho
Predátora, což není dáno vykrádáním melodie, ale díky podobnosti použitých nástrojů. Tím hudba získává etnické ladění, které tento díl vytrhává z
celé trilogie a činí ho tak unikátním. Nové postavy, lokality, situace, při poslechu má člověk
pocit, že Williams začal psát téměř od nuly.
Nová primární skladba je "The Lost World" představující
nám Isla Sornu. Hrdinská a energická skladba je hraná na rohy, pozouny
nebo různé struny. Do příběhu nás uvedou bubny, tím dostaneme už na
začátek na srozuměnou, že jsme někde jinde. Pocit dobrodružství a nádech
nebezpečí je takřka hmatatelný. Skladba obsahuje správnou dávku
exotiky. Několik druhů bubnů, jako například taiko bubny, tykve, tympány nebo bonga, vytváří skvělou iluzi zvuků džungle. Za to "The Island Prologue" začíná pomalu naznačující nám nebezpečí. Zde dostali svůj motiv i malí procompsognathi. Jde o charakteristický švitořivý zvuk, co se ukáže na plátně vždy, když se objeví tyhle žravé potvůrky.
Jako
celek je pokračování mnohem temnější a je potřeba se na to připravit i u
soundtracku. Občas mohou znít některé skladby úmyslně disharmonické
jako v případě útoku procompsognathů. Rozdíl oproti jedničce tkví i v
tom, že album je dost zaměřené na akci a tím se odsouvá úžas, který jsme
dostali předtím. Tady už dinosauři nejsou lesklou atrakcí, ale žravé
mašiny. Williamsova hudba zvyšuje ten pocit strachu a nebezpečí někdy až
na hranici možností. Tímhle pojetím mi Ztracený svět připomíná Williamsovu pozdější Válku světů.
Soundtrack je bohatší nejen na melodie, ale i na využívání nejrůznějších nástrojů. Je poměrně těžké jasně definovat tohle album. Už nyní mám nutkání pro maximální hodnocení. Každá skladba má snad svůj jedinečný perkusní rytmus. Ztracený svět může být i zlomovým dílem samotného Johna Williamse, přináší totiž jak toho z 90. let, tak naznačuje i jeho posun do nového tisíciletí.
Mrzí mě ale fakt, že zde není třeba verze skladby "Rescuing Sarah"
z filmu. Na klasickém vydání CD je track osekaný o tu nejlepší část se
smyčci, kdy se vrátí tyranosauři zpět k přívěsu a sežerou Eddiho v autě.
Je možné ji slyšet jen v kompletní nahrávce. V čase 2:12 je zde na ukázku. Tohle vyškrtnutí z klasického CD dost dobře nechápu. Takhle nám tu zůstaly "jen" perkuse s heroickým závěrem. Aspoň, že ten nám nechali. Perfektní "Visitor in San Diego" už je pověstnou třešničkou na dortu. Během okamžiku dokáže změnit náladu a rytmus za pomoci bubnů a harfy. Její akční rozjezd
po druhé minutě je fantastický. Hraje nám v momentě, kdy Malcolm se
Sarah jedou pro mládě Tyrannosaura do budovaného zábavního parku v San
Diegu.
Okrajově jsme sice motiv Jurského parku dostali, ale prostor získá až v závěrečné "Finale and Jurassic Park Theme". Skvěle hraje na nostalgii. Těžko si představit lepší tečku na závěr.
Pokud nebudete Ztracený svět až příliš srovnávat s Jurským parkem, tak
věřím, že budete maximálně spokojeni z toho, co nám Williams složil. Osobně jsem nadšený a je to jeden ze soundtracků, ke kterým se neustále vracím. Temnější a originální pojetí zaručilo určitou kontroverzi
v mnoha očích/uších. A stejnou kontroverzi nejspíš vyvolá i mé
hodnocení, ale stojím si za ním. OST ke Ztracenému světu mám až příliš
dobře naposlouchaný.
1. The Lost World (3:33) 2. The Island Prologue (5:03) 3. Malcolm's Journey (5:44) 4. The Hunt (3:30) 5. The Trek (5:23) 6. Finding Camp Jurassic (3:03) 7. Rescuing Sarah (4:01) |
8. Hammond's Plan (4:30) 9. The Raptors Appear (3:43) 10. The Compys Dine (5:07) 11. The Stegosaurus (5:20) 12. Ludlow's Demise (4:27) 13. Visitor in San Diego (7:37) 14. Finale and Jurassic Park Theme (7:54) |
Celkový čas : 68:58
10/10
0 komentářů:
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)