Rok 1985 nepřinesl jen objevení Titanicu na dně oceánu nebo
nástup Gorbačova, ale z filmového hlediska čtvrtý příchod jedné z největších
ikon stříbrného plátna, Rockyho. Ten byl vzorem mnoha lidem, ukázkou toho, jak
se dá využít šance a jít si za svým cílem. Ze zesměšňovaného druhořadého
boxera, plácajícího se v zapadlých koutech ulic Filadelfie, se stane
uznávaná hvězda ringu, která se celý život rve s osudem i sebou samotným.
Bojovník srdcem i duší. Rocky je vlastně paralela k životu jeho tvůrce a
představitele Sylvestera Stalloneho. Začínal jako herec v laciné pornografii.
Během té doby pracoval na scénáři k prvnímu dílu, za nějž byl nominován
na Oskara. Rocky byl vždy představitelem takzvaného Amerického snu, kdy každý
mohl dosáhnout svých cílů, pokud opravdu chtěl.
Čtvrtý díl se od předešlých, a vlastně i od následujících,
podstatně liší. Zatímco byl Rocky brán jako Americký sen, kdy může jednotlivec
ovlivnit svůj osud a uchopit šanci, tak čtyřka v mnoha ohledech jde dál,
jak jen to jde. Především se tlačí na pilu v politické rovině, kdy se z Rockyho
4 stala jakási západní agitka, která z dnešního pohledu působí trochu
podmanivým dojmem a to především z hlediska nostalgie. Právě ta zde působí
nejsilněji, hlavně u našeho národa a každého, kdo byl součástí východního
bloku. Dodnes si pamatuji, jak jsme film hltali v simultánním dabingu
vedle dalších hitů osmdesátých let typu Terminátor nebo Predátor. Ano, Rocky 4
je skutečně propaganda a otázkou je, kdo za ní stál. Scénář sice opět napsal
Stallone a tentokrát si vzal na starosti i režii, ale nechce se věřit, že by ho
takový odklon od série (ke které se chtěl vrátit pětkou) napadl jen tak a už
vůbec ne v oné době, kdy byl rozpad Sovětského svazu otázkou času.
Spojené státy tu máme znova vykresleny jako ty dobré,
bojovníky proti zlu, jenž na druhou stranu představuje právě Sovětský svaz. Onu jakousi
démoničnost východu mělo přinést i angažování Lungrena na pozici hlavní záporné
postavy, boxera Ivana Draga, což se podařilo. Ten představuje nejen největší
Rockyho výzvu, ale dává tvář i samotnému nepříteli, což nebyl jen on, ale právě
Rusko. Ona dualita se prolíná celým filmem, kdy nesledujeme jenom odlišné
soupeře nebo ideologie, ale i tréninkový postup. Rocky využívá přírodní terén
Ruska (ve skutečnosti se natáčelo ve Wyomingu, USA) a Drago chladnou
technologii, kdy si pomáhá dopingem, aby bylo démonizování postavy a země
stoprocentní. Dehonestace protivníka tedy pokračuje. Jako má Rocky (člověk/příroda) proti sobě Draga (tehnologie/stroj), tak tu samou myšlenku tvůrci promítli do postavy Pauliho s jeho robotem. Film je totiž přesně tím,
co v něm kritizují postavy na Sovětském svazu – propagandistický škvár.
Ale škvár, který má neskutečnou sílu ve svém vyznění. Dvě hodiny sledujeme, jak
téze (USA) a antitéze (Sovětský svaz/Rusko) vytváří syntézu neboli spojení
protikladu, k čemuž dojde v závěru filmu. Za zmínku stojí, že Rocky 4 silně předběhl dobu v použité technologii u tréninku o cca 20 let.
Když jsem psal o síle snímku, tak rozhodně nemůže chybět
zmínka o našlapaném a dnes už kultovním soundtracku, který se dá považovat za
jeden z nejlepších v historii. Tolik rockových hitů bychom na jednom albu
těžko někde pohledali. V tomhle směru je motivační prvek na nejvyšší
úrovni a dokáže být právě tím kouzelným snímkem a nejlepším obrazem tehdejší
doby. Z dnešního pohledu je propaganda v Rockym 4 dost úměvná, ale ve
své době nesmírně působivá. Nenechme se zmást. Samozřejmě, že jinde ve světě to
funguje podobně, stejně tak v Rusku nebo v Číně. Na rozdíl od Spojených
států ale nemají takový vliv ve filmové sféře. A nemusíme chodit daleko pro příklad,
vždyť i my jsme skvělou ukázkou, jak fungovala propaganda před a po roce 1989.
V poslední době například Hořící keř, ze kterého to naprosto čiší. Silně
mediálně propagovaný film o těch zlých komunistech (ehm, kdo že z nich to skončil před soudem?), za nímž stálo americké studio HBO (Warner Bros.) a natočila ho
prominentní polka. Film byl nečekaně uveden před volbami 2013, kdy se očekávalo
drtivé vítězství levice. Všichni víme, jak to nakonec dopadlo. Bohužel, ti
největší komunisti se obalili slovy svoboda a demokracie, přičemž zalezli do
modrých a jiných stran. Dnes je propaganda už mnohem sofistikovanější a lidé
leccos prokoukli, takže se využívají jiné fígle.
Rocky 4 tedy zasadil tvrdý direkt a stal se komerčně
nejúspěšnějším filmem série, nepočítám-li inflaci. Hltal jsem ho tehdy a díky
nostalgii i dnes. Vidím v něm výše zmíněné „chyby“, ale díky nostalgii mě
to nedokáže odradit. Je to jedna z těch vzpomínek na krásné dětství, kdy
jste mohli být vším, čím jste chtěli…ve své hlavě, v srdci. Můžeme na filmu
nenávidět mnoho věcí, jen ne naivní kouzelnost celého projektu. Ta naivita
přechází až k neskonalé upřímnosti, kterou ji svou nedokonalostí právě Stallone
vtiskl. Snímek si sice odnesl pět malin pro nejhorší film roku, ale to jsou "ceny" spíše k pousmání a z dnešního pohledu tuplem. Rocky 4 je legenda a nejspíš jediný film ze série, který se kvalitou vyrovná jedničce.
Tržby v USA : 127,8 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 295,5 milionů dolarů
Tržby za víkend : 19,9 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 300 milionů dolarů
Rozpočet : 3,1 milionů dolarů
Oscar : ---
Premiéra : 27. 11. 1985
Distributor : United Artists
Délka : 91 minut
Žánr : akční, drama
0 komentářů:
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)