Dlouho očekávaný film Ridley Scotta, Prometheus, měl
odpovědět na mnoho otázek kolem vzniku vetřelce. Každý fanoušek byla natěšený,
když slyšel o návratu zakladatele vetřelčí ságy. Vynikající trailery tu nadšenost jen
umocnily. Jaké zklamání zavládlo, když člověku zůstali veskrze jen otázky s hromadou
logických blbostí (speleolog se ztratí s moderní technikou v jeskyni,
ale ostatní trefí bez problémů??). Přitom základ je slušný a nabízí mnoho
existenciálních otázek, do toho jsme vlastně zjistili, jak se vyvinul vetřelec.
To by ale nesměl sedět na scenáristické židli Lindelof. Pro něj je asi těžký
napsat scénář, kde budete moct aspoň někomu fandit, aniž byste měli pocit, že
jde o naprostého idiota nebo bez nějakých logických lapsů. Je opravdu škoda,
když takovéhle „detaily“ kazí zážitek z jinak skvělého filmu, nemluvě o úchvatně bombastickém
vizuálním zpracování. Uvidíme, zda nám případný druhý díl odpoví na některé
otázky a možná na ně uvidíme odpovídat samotné Tvůrce. Docela by mě zajímalo,
co se stalo s Ridleym. Po skvělém Gladiátorovi a ještě lepším Království
nebeském jakoby upadl a to i ve výběru skladatelů. Nevím, kdo mu doporučil
Marca Streitenfelda. Jde o čistého rutinéra. Uvidíme tedy, jak si povede zde.
Streitenfeldova hudba je silně minimalistická, což ukázal v takovém
Robinu Hoodovi. Tady ze sebe sice dostane víc, ale pořád to není tak úplně
ono. Drží se pří zemi, i když chápu, že mu tenhle žánr příliš nepovoluje. Přeci
jen hororová hudba má svá specifika. Ne, že by Prometheus byl vyloženě horor,
ale v poslední třetině se k němu zlomí. Vedle Streitenfelda se na albu
podílel i Harry Gregson-Williams skladbami „Life“ a „We Were Right“. Už při
sledování filmu jsem si říkal, že s tímhle Marc rozhodně nepřišel. Na jeho
poměry je až příliš výrazná, rozuměj velkolepá. Ještě, že se povedlo skladbu
zvukově zabarvit, aby zapadla do celku.
Při některých skladbách jsem měl pocit,
a nejspíš to tak je, že Streitenfeld si vzal inspiraci u Goldsmithe (Vetřelec) a
Goldenthala (Vetřelec 3). V Prometheovi Marc využívá perkusní
prvky známé právě od Elliota. Využívá vysoké a nízké tóny pro navození strachu.
Často si vypomáhá elektronikou jako v „Going In“ nebo v „Engineers“. Orchestr
je vedle toho na slušné úrovni, kde dostávají velký prostor právě „Elliotovy“
dechové nástroje. Technikou to opravdu občas připomíná Vetřelce 3. Tohle někdy prokládá harmonicky úžasným Gregsonovým motivem.
Remote Control bych tu zase tak nečekal. Streitenfeldova
hudba je mnohem zdrženlivější než například ta Briana Tylera. Soundtrack se
snaží navodit pocit tajemství. V dosti pasážích je až disharmonicky
rozladěný. Je v něm chytře napojen snad každý díl Vetřelce, tedy až na toho
Hornerova. Druhý díl jsem tam nějak nezaregistroval. Odkaz na Goldsmithovu
jedničku je ve skladbě „Friend From the Past“. Ve filmu jsem
ji myslím prvně zaregistroval při prvním, holografickém, představení Weylanda.
Hlavní motiv zní už v první „A Planet“, kde se rozjede v čase 1:25.
Motiv můžeme slyšet v průběhu celého alba jako třeba ve „Small Beginnings“.
Překvapivě všechny složky tvoří kompaktní celek. Nejlepší myšlenkou je
každopádně vyjádření tragické cesty Promethea ve „Space Jockey“ nebo v „Collision“.
Dokáže dát výpravě ten správný melancholický nádech. Především druhá zmiňovaná
zní epicky skvěle.
Tak jako film dokázal vynikajícím způsobem vykreslit mytologii
vetřelce (i naší), tak to zvládl i Streitenfeld. Sice měl slušnou pomoc od
Harryho, ale odvedl dobrou práci. Jeho předchozí práce jsem zrovna nemusel, zde
dokážu udělat výjimku. Hudba se pohybuje někde mezi prvním a třetím Vetřelcem,
přitom přináší vlastní svět. Pořád tedy nevím, jak hodnotit film, u soundtracku je
tohle rozhodnutí mnohem snazší, i když ne přímo jednoduché. Není to špatné, má
to větší hloubku než Zimmerův Muž z oceli, jenže to nedokáže natolik
zaujmout. Aspoň ne většinu lidí. Přesto bych byl rád, kdyby se ve druhém díle
Streitenfeld vrátil a své motivy dále rozvinul. Uvidíme, kam se jeho talent posune a nebo potvrdí, co si myslím. Šanci mu po tomhle dám. Teď se musím
znova podívat na Promethea a upřesnit si, co Ridley tím vším myslel. Proč
Tvůrci vysadili „Promethea“ na opuštěné planetě? Bylo to za trest? Proč Tvůrce
musel zemřít? Jsou druhem, který plodí život skrze svou smrt? Co je zastavilo
před odletem? Zasáhla snad větší moc, se kterou nepočítali? Jedinou správnou
otázku vlastně položila Dr. Shaw, když se zeptala Tvůrce : „Zeptejte se, co
jsme udělali špatně.“ To byl pokorný postoj. Koncept stvoření skrze smrt je pro
současného diváka nejspíš nepřijatelný, takže negativní přístup se dal očekávat. Téma vetřelce je zde jen malým dílkem v obrovské
skládačce. Ash, Bishop, Callova, David…
Tolik otázek a tak málo odpovědí.
P.S. : K oficiálnímu OST si doporučuji pořídit vynikající skladby z trailerů. Jde o Maxe Richtera a Mystery of Substance. A zde je možnost stažení kompletní hudby z filmu. Soundtrack má přes dvě hodiny, konkrétně 2:01:26.
Tržby v USA : 127 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : ---
Tržby za víkend : 51 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 403 milionů dolarů
Rozpočet : 130 milionů dolarů
Oscar : 1 nominace (efekty)
Premiéra :8.6. 2012
Distributor : Fox
Délka : 124 minut
Žánr : akční, sci-fi, thriller
1. A Planet
(2:37)
2. Going In (2:03) 3. Engineers (2:29) 4. Life (2:30) 5. Weyland (2:04) 6. Discovery (2:32) 7. Not Human (1:49) 8. Too Close (3:20) 9. Try Harder (2:03) 10. David (3:00) 11. Hammerpede (2:42) 12. We Were Right (2:42) 13. Earth (2:35) |
14.
Infected (1:56)
15. Hyper
Sleep (2:01)
16. Small Beginnings (2:11) 17. Hello Mommy (2:04) 18. Friend From the Past (1:14) 19. Dazed (4:29) 20. Space Jockey (1:29) 21. Collision (3:05) 22. Debris (0:44) 23. Planting the Seed (1:35) 24. Invitation (2:16) 25. Birth (1:24) |
Celkový čas: 56:54
7,5/10
30.8.13
Unknown




Posted in: 

0 komentářů:
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)